Astronomové objevili doposud nejslaběji zářícího souseda Mléčné dráhy

Nově objevený objekt UMa3/U1 tvoří asi 50-60 hvězd, které společně obíhají kolem Mléčné dráhy. Je to další přírůstek do rodiny satelitů naší rodné Galaxie, jehož výzkum právě začal

30.11.2023 - Stanislav Mihulka

Mléčná dráha neputuje vesmírem osamoceně. Obíhají kolem ní desítky trpasličích galaxií a také hvězdokup, které nejsou součástí galaxie. Jejich seznam je již poměrně úctyhodný, přesto se ale ukazuje, že stále existují velmi slabě zářící průvodci Mléčné dráhy, které jsme doposud neznali.

Mezinárodní tým astronomů nedávno analyzoval data ze souboru UNIONS (Ultraviolet Near Infrared Optical Northern Survey) a objevil v nich doposud neznámého průvodce Mléčné dráhy. Pojmenovali ho Ursa Major III/UNIONS 1 a zjistili, že je to nejslaběji zářící objekt ze všech známých satelitů Mléčné dráhy.

Nový přírůstek v rodině

Soubor UNIONS pokrývá velkou část severní oblohy. Vznikl díky spolupráci dvou havajských zařízení, teleskopu CFHT (Canada–France–Hawaii Telescope) a systému Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System). Hlavním cílem programu UNIONS je studovat strukturu Mléčné dráhy.

Jak uvádí doposud nepublikovaná studie, objekt Ursa Major III/UNIONS 1 (UMa3/U1) byl objeven během rozsáhlejšího výzkumu, který pátrá právě po takových objektech Místní skupiny galaxií v datech souboru UNIONS. Objev následně podpořila pozorování Keckova teleskopu a vesmírné observatoře Gaia, která potvrdila, že skutečně jde o shluk společně se pohybujících hvězd, které lze tím pádem považovat za jeden objekt.

Co je vlastně UMa3/U1 zač? Efektivní poloměr tohoto objektu, což je poloměr pomyslné koule, která vyzařuje polovinu záření daného objektu, je v tomto případě asi 10 světelných let. Jde tedy o velmi kompaktní uskupení. Podle astronomů obsahuje zhruba jen 50-60 hvězd o celkové hmotnosti okolo 16 sluncí.

TIP: Překvapení: Jedny z nejstarších galaxií vesmíru obíhají kolem Mléčné dráhy

Výsledky pozorování naznačují, že Ursa Major III/UNIONS 1 má pericentrum 41 700 světelných let a prochází diskem Mléčné dráhy přibližně 52 100 světelných let od galaktického středu. Data také naznačují, že věk Ursa Major III/UNIONS 1 je nejméně 11 miliard let a má hvězdnou populaci chudou na kovy. Mohlo by tak jít o malou hvězdokupu, nebo velmi malou trpasličí galaxii. Odpověď na tuto otázku by měl přinést až další výzkum.