Překvapení: Jedny z nejstarších galaxií vesmíru obíhají kolem Mléčné dráhy

23.08.2018 - Stanislav Mihulka

Nejslaběji zářící satelitní galaxie Mléčné dráhy jsou nejspíš pořádně staré. Pamatují ještě Temný věk vesmíru

<p>Simulace velké galaxie s malými satelity. Simulace vzniku velké galaxie s malými satelity. Modře jasné trpasličí galaxie, bíle velmi málo zářivé trpasličí galaxie</p>

V našem vesmíru vznikaly první galaxie dlouho předtím, než mu byla miliarda let. Britští vědci tvrdí, že nejstarší galaxie ve vesmíru ani nemusíme nijak zvlášť hledat. Jsou totiž překvapivě blízko.

Sownak Bose a jeho spolupracovníci zjistili, že nejslaběji zářící satelitní galaxie, které obíhají kolem naší Mléčné dráhy, zřejmě jsou jedny z nejstarších galaxií v celém vesmíru. Jde o trpasličí galaxie jako je Segue-1, Bootes I, Tucana II nebo Ursa Major I.

Galaxie z mladičkého vesmíru

Podle Boseho a spol. by tyto galaxie měly být starší než 13 miliard let. Pokud jsou tyto úvahy správné, tak dotyčné galaxie vznikly méně než 800 milionů let po Velkém třesku. Vesmír tehdy byl opravdu velice mladý. Vědce k těmto závěrům přivedl počítačový model vzniku galaxií GALFORM.

TIP: Astronomové objevili spoustu trpasličích galaxií v mladém vesmíru

V té době vesmír procházel Temným věkem (anglicky Dark Ages), kdy už byl vesmír sice průhledný, ale zároveň temný. Zářily v něm pouze atomy neutrálního vodíku. Právě vznik prvních hvězd a galaxií vedl k postupnému konci Temného věku. Ten definitivně skončil asi 1 miliardu let po Velkém třesku.

Durham University