Astronomové objevili spoustu trpasličích galaxií v mladém vesmíru

24.11.2016 - Stanislav Mihulka

Gravitační čočkování pomohlo odhalit trpasličí galaxie z vesmíru starého 2 až 6 miliard let

Abell 1689 -<p>Veliká kupa galaxií Abell 1689 gravitačně čočkuje galaxie z mladého vesmíru</p>
Abell 1689 -

Veliká kupa galaxií Abell 1689 gravitačně čočkuje galaxie z mladého vesmíru

Trpasličí galaxie jsou sice mnohem menší a méně jasné než třeba naše Mléčná dráha, odborníci se o ně ale zajímají stále intenzivněji. Astronomové Kalifornské univerzity v Riverside teď vůbec poprvé objevili velké množství trpasličích galaxií v mladém vesmíru.

Po stopách Velkého třesku

Tyto malé galaxie zřejmě hrály významnou roli v mladém vesmíru během takzvané éry reionizace, probíhající asi do 1 miliardy let po Velkém třesku, kdy se vesmír díky ionizaci atomů změnil z temného a neprůhledného na vesmír průhledný a zářící.

Navzdory jejich důležitosti toho o trpasličích galaxiích z mladého vesmíru stále mnoho nevíme. Jejich pozorování je velmi komplikované, vzhledem k jejich malé velikosti a jasu.

TIP: Horovo oko: Dvojité gravitační čočkování z hlubokého vesmíru

Na Kalifornské univerzitě v Riverside ale využili efekt gravitačního čočkování a na snímcích Hubbleho vesmírného dalekohledu objevili množství trpasličích galaxií z vesmíru starého 2 až 6 miliard let. V této době ve vesmíru docházelo k nejvíce intenzivní tvorbě nových hvězd.

University of California – Riverside