Titanosaurus z egyptské oázy vyplňuje mezeru v poznání afrických dinosaurů

Nově popsaný býložravý titanosaurus byl zřejmě posledním zástupcem sauropodů období křídy

18.10.2023 - Stanislav Mihulka

Paleontologové popsali pozoruhodného dinosaura, objeveného téměř před 50 lety v egyptské oáze Chárga. Jde o sauropoda ze skupiny titanosaurů, který dostal jméno Igai semkhu, což ve starověké Egyptštině znamená „Zapomenutý pán oázy.“ Jeho jméno odkazuje na božstvo, které v této oblasti uctívali starověcí Egypťané.

Zapomenutá fosilie z egyptské oázy

Igai semkhu (zdroj: JoVP)

Kosti tohoto titanosaura objevili němečtí paleontologové již v roce 1977, další téměř půlstoletí ale strávily zapomenuté ve skladech paleontologického institutu Berlínské univerzity a až doposud nebyly podrobněji zkoumány a popsány.

Teprve nedávno je měl možnost zevrubně prozkoumat Eric Gorscak z americké Středozápadní university se svými kolegy. Ukázalo se, že jde o relativně malého titanosaura doposud nepopsaného rodu. Výzkum amerických vědců nedávno zveřejnil odborný časopis Journal of Vertebrate Paleontology.

Igai semkhu žil podle paleontologů před zhruba 75 miliony let a představoval zřejmě posledního zástupce sauropodů na konci druhohor. Z titanosaura mají vědci k dispozici jen několik kostí nohou a pár obratlů a není tak možné přesněji rekonstruovat jeho podobu. I tak ale jde o jednu z nejkompletnějších dinosauřích fosilií z Afriky. Nálezy dinosaurů v kontinentální Africe jsou totiž z řady důvodů poměrně vzácné.

TIP: Vědci na Sahaře objevili pozůstatky dinosaura velkého jako autobus

Navzdory svému jménu nebyl titanosaurus Igai semkhu žádným titánem. Podle vědců měřil na délku „jen“ zhruba 10 až 15 metrů, což badatelé považují v rámci druhu jako mírně podprůměrnou velikost. Nejmenší titanosauři byli velcí zhruba jako dnešní krávy, ti největší dorůstali velikosti dnešních keporkaků.