Vědci na Sahaře objevili pozůstatky dinosaura velkého jako autobus

31.01.2018 - Stanislav Mihulka

Nález kostry sauropoda ze Sahary odhaluje minulost africké fauny před 80 miliony let

Není žádným tajemstvím, že fosilní záznam je děravý. Paleontologové v něm nečtou jako v knize, ale spíše dávají dohromady střípky mozaiky, z nichž se snaží odhadnout obraz dávné minulosti.

Jedna z velkých pomyslných děr ve fosilním záznamu se nachází v Africe, v období na sklonku vlády dinosaurů. Z doby před zhruba 100 až 66 miliony let se v Africe dochovalo jenom málo fosilií. Vědci tím pádem nemají moc velkou představu, jak to vlastně tehdy v Africe vypadalo a jací dinosauři tam žili.

TIP: Nový čínský dinosaurus Qijianglong připomíná jeřáb

Tuhle díru ve fosilních nálezech teď ucpává nově popsaný sauropodní dinosaurus z příbuzenstva titanosaurů. Mansourasaurus shahinae byl velký jako autobus a vážil zhruba tolik, jako dospělý sloní samec. Jeho kosti archeologové vykopali v egyptské části Sahary, kde žil asi před 80 miliony let, v obdodí křídy. Jde doposud o nejkompletnější kostru dinosaura z tohoto období, jakou kdy v této oblasti vědci našli.

Ohio University, Nature Ecology and Evolution