Ledumahadi z Jihoafrické republiky byl největším dinosaurem své doby

03.10.2018 - Stanislav Mihulka

Jihoafrický ledumahadi musel být ohromujícím zjevem období spodní jury

<p>Ledumahadi mafube ze spodní jury v Jihoafrické republice.</p>

Ledumahadi mafube ze spodní jury v Jihoafrické republice.

Asi před 30 lety objevili vědci v jihoafrické provincii Svobodný stát, což je bývalé Oranžsko, pár kostí zajímavého dinosaura. Paleontologové ale až nedávno v těchto kostech rozpoznali jedince ve věku asi 14 let, doposud neznámého druhu sauropodního dinosaura.

Býložravý dinosaurus dostal jméno Ledumahadi mafube, což v místním jazyku Sesotho znamená „ohromné zahřmění za úsvitu“. Ledumahadi svojí velikostí odpovídal asi dvojnásobku slona afrického. Dosahoval výšky v bocích kolem 4 metrů a váhy 12 tun. Tito obři žili v období spodní jury, asi před 200 miliony let.

TIP: Vědci na Sahaře objevili pozůstatky dinosaura velkého jako autobus

Odborníci jsou přesvědčeni, že ve své době byl ledumahadi jedním z největších, ne-li největším suchozemským tvorem. Přitom je ledumahadi jedním z prvních známých sauropodů. Svou velikostí se podobá známým obřím sauropodům. Výrazně se ale od nich lišil velmi objemnými končetinami. Jeho zjev musel být skutečně ohromující.

University of the Witwatersrand