100+1 zahraniční zajímavost 19/21: Bakterie, které zlepší naši imunitu

03.11.2021 - David Bimka

Na to, že musíme podporovat bakterie v našem trávicím systému, už jsme si zvykli. Neměli bychom si ale také pěstovat prospěšné bakterie ve svých domovech? Více se nejen o válce proti mikroorganismům dočtete v aktuálním vydání 100+1 zahraničních zajímavostí

<p>V minulosti jsme mikroorganismům vyhlásili válku. Nyní možná přišel čas si je začít hýčkat.</p>

V aktuálním čísle 100+1 zahraniční zajímavost přinášíme dva články z navzájem velmi vzdálených oblastí – mikrobiologie a počítačových technologií – které však budou naše životy hluboce ovlivňovat po další desítky let. První text se věnuje bakteriím v domácnostech, a právě vztah lidí k mikroorganismům dobře odráží společenské veletoče, jež následují po převratných vědeckých objevech

Když přišel Louis Pasteur v 19. století s tím, že lidské tělo obývají miniaturní tvorové, lékařství se na ně zaměřilo jako na primární škůdce zdraví. Jakmile si lékaři konečně začali mýt ruce, úmrtnost novorozenců i pacientů po operacích se skokově snížila. Šlo o vyhlášení války „bacilům“ a z jejich likvidace s čistidlem v ruce se stala prakticky povinnost. Jenže všeho moc škodí. Ohromný nárůst alergií patří k důsledkům faktu, že už běžně nepřicházíme do kontaktu s půdními bakteriemi, vedle nichž se člověk miliony let vyvíjel – a naopak se setkáváme s agresivními „minigangstery“, kteří jako jediní přežijí i na plastech či betonu. Zda bychom třeba neměli začít doma chovat bakteriální „mazlíky“, se dozvíte v novém čísle 100+1 zahraničních zajímavostí

Druhé ze zmíněných témat představuje počítačové rozpoznávání obličejů. Že vás může na každém kroku špehovat kdekterá vláda světa, od americké až po čínskou, není žádná novinka. Ale že byste se mohli ke „šmírování“ sami beztrestně připojit? Pomocí aplikace PimEyes lze vyhledat jakékoliv tváře zachycené někde na internetu a přiřadit k nim konkrétní informace. Natočil si někdo lechtivé soukromé video, které pak uniklo ven? Můžete se podívat, kde milenci pracují a bydlí. Opili jste se v mládí a někdo vás škodolibě „cvaknul“? I po dvaceti letech si vás může kdokoliv dohledat. Rozpačitých, či přímo trapných situací nás před objektivem potká za život nemálo. Měl by mít někdo právo se jimi probírat? Více se dozvíte v novém čísle 100+1 zahraničních zajímavostí