Aerodynamická astronomie: Inženýři testují budoucí teleskop ve větrném tunelu

27.12.2017 - Stanislav Mihulka

Extrémně velký dalekohled bude muset zvládnout vichry hor pouště Atacama

Test teleskopu - Model teleskopu Extremely Large Telescope (ELT) při testu

Inženýři Evropské jižní observatoře ESO mají před sebou důležitý úkol. Testují budoucí obří teleskop Extremely Large Telescope (ELT), který by měl pozorovat vesmír od roku 2024, ve větrném tunelu.

Proč ale testovat aerodynamické vlastnosti teleskopu? Odpověď je jednoduchá – je to kvůli jeho velikosti. Až bude teleskop ELT stát na vrcholku 3 kilometry vysoké hory Cerro Armazones v poušti Atacama, bude mít na výšku téměř 80 metrů. A v takové výšce bývá pořádně větrno.

Teleskop ve větrném tunelu

Podle představitelů ESO jsou takové podmínky náročné a pro konstruktéry představují výzvu. Proto jsou testy ve větrném tunelu na místě. Model teleskopu ELT je podstoupil ve větrném tunelu italské Polytechnické univerzity v Miláně. Senzory ověšený model během testů čelil podmínkám, jaké ho podle pozorování čekají na Cerro Armazones.

TIP: Největší kontrakt v dějinách pozemní astronomie: Dalekohled za 10,5 miliardy

Až bude teleskop Extremely Large Telescope hotový, bude vybavený kolosálním primárním zrcadlem o velikosti 39 metrů. Zrcadlo se bude skládat z celkem 798 šestiúhelníkových segmentů a teleskop s ním bude pozorovat vesmír, jako nikdy předtím. Může se zaměřit například na galaxie s extrémně velkým červeným posuvem, vznik hvězd, exoplanety a protoplanetární systémy.

Program vývoje dalekohledu ELT byl přijat v roce 2012 a stavba dostala „zelenou“ v roce 2014. Slavnostní položení základního kamene tohoto obřího dalekohledu se uskutečnilo za účasti Chilské prezidentky v květnu 2017. První světlo by dalekohledem mělo projít v roce 2024