Americká sonda Juno objevila další sopku na vulkanickém měsíci Io

19.07.2018 - Stanislav Mihulka

Sonda Juno objevila na Jupiterově měsíci Io další vulkán. Vědci odhadují, že celkem by jich na Io mohlo být až 400

<p>Oblast nově objeveného vulkánu na měsíci Io</p>

Oblast nově objeveného vulkánu na měsíci Io

Jupiterův měsíc Io je výjimečný. Jde o geologicky nejaktivnější těleso ve Sluneční soustavě, což je způsobeno především mimořádnou gravitací Jupiteru. Vědci už znají přes 150 vulkánů na tomto měsíci a teď k nim nejspíš přibyl další.

Za objev vděčíme pozorování meziplanetární sondy Juno, která studuje Jupiter a jeho okolí. Sonda se primárně zaměřuje na atmosféru plynného obra, může ale zkoumat i jiné záležitosti. Klíčovou roli v objevu sehrálo zařízení pro mapování tepelného záření Jovian InfraRed Auroral Mapper (JIRAM), kterému se podařilo zachytit novou tepelnou stopu na povrchu Io.

Nový vulkán na Io

Sonda Juno získala tato data 16. prosince 2017, během svého v pořadí desátého přiblížení k Jupiteru. V té chvíli byla Juno ve vzdálenosti 470 tisíc kilometrů od měsíce Io. Nově objevená tepelná stopa je vzdálená asi 300 kilometrů od nejbližšího vulkánu, takže podle všeho jde o nový samostatný vulkán. Počet objevených vulkánů na Io je sice vysoký, ale nemusí být zdaleka konečný. Vědci odhadují, že by jich na tomto měsíci mohlo být až kolem 400.

TIP: Proč je Jupiterův měsíc Io plný sopek, které tryskají až 500 km nad povrch?

Dobrou zprávou je, že s velkou pravděpodobností nejde o poslední objevný příspěvek sondy Juno. NASA nedávno změnila plán mise a sonda tak definitivně zůstává na 53denní eliptické oběžné dráze. Podle původních plánů přitom měla současná vědecká část mise probíhat na výrazně kratší – 14denní trajektorii. Úprava parametrů mise Juno je do značné míry vynucená, NASA se totiž po zkušenostech z roku 2016 obává o kondici heliových ventilů sondy. Juno by tak měla u krále planet zůstat nejméně do července 2021, přičemž konec mise je nově plánován na rok 2022.

NASA/JPL