Američtí pivaři hledají dokonalé pivo a přicházejí tak na chuť pivu s pěnou

Stále více Američanů si žádá pivo s pěnou. Má lepší chuť a lépe vypadá na instagramových fotkách

01.12.2023 - Martin Reichman



Americká pivní kultura se zvolna mění. Stále více Američanů si žádá pivo s pěnou a v zemi se začínají prosazovat evropské technologie. Ne všude je to ale jednoduché. Když Gabby Bonfiglio, manažerka výčepu pivovaru Leveller Brewing, podává zákazníkovi pivo s pěnou, vždy musí být připravená na otázku: „Proč tak pění?“

Leveller Brewing, který se nachází nedaleko Ashevillu ve státě New York, je jedním z rychle rostoucího počtu pivních podniků, které nabízejí výčepní pivo s pěnou. „Zákazníkům vysvětluji, že se snažíme dělat věci tradičním způsobem,“ vysvětluje Bonfiglio pro The Washington Post. Občas se zákazník vrací s tím, aby mu pivo dolila. Pivo s pěnou je ale podle ní mezi zákazníky čím dál známější.

Česká stopa za Velkou louží

Zatímco v Evropě je pěnivý mok staletou tradicí, ve Spojených státech se rozšířil hlavně díky nerdům. Zvídaví pijáci dnes pomalu odsouvají vzpomínky na rozlévané pivo z univerzitních večírků a objevují chutě pivní pěny. Velkou zásluhu na tom má i česká firma Lukr, která dodává na americký trh vlastní výčepní zařízení.

Své první výčepní zařízení firma ve Spojených státech prodala před osmi lety. Dnes počet prodaných zařízení přesahuje pět tisíc. Když chtěl v roce 2020 Andy Martinec majitel pivovaru Tanglefoot Brewing v texaském Templu pořídit výčep, musel jej složitě objednávat přes oceán. Dnes v zemi funguje šest distributorů výčepních zařízení a firma své výrobky prodává přes web.

Hladinka, šnyt a mlíko

Díky evropským technologiím objevují Američané i takové speciality, jako je hladinka, šnyt nebo třeba mlíko, z nichž každý přináší jiný zážitek. „Mlíko je nejlepším začátkem pro skeptické konzumenty – dává jim šanci poznat rozdíl, který pěna v pivu dělá a umožňuje jim pěnu skutečně ochutnat,“ popisuje Emmanuel Negron, který si v říjnu otevřel bar Little Lager v St Louis, jeden z rostoucího počtu pivních podniků, kde se čepuje pivo s pěnou na českých technologiích.

Podle pivní znalkyně a degustátorky Jen Blairové obsahuje pivní pěna vůně a chutě, které přispívají k celkovému chuťovému zážitku. „Jde zejména o sladovou sladkost a chmelovou hořkost. Pěna ale může přispívat i k vnímané krémovosti a tělu nápoje,“ popisuje přínos pivní pěny Blairová.

Nový trend sebou pro americké hospodské a barmany nese vedle zvýšeného zájmu i vyšší náklady. Zatímco stávající výčepy vyjdou na 65 dolarů, česká zařízení od Lukru vyjdou na 260 až 400 dolarů. Investice se ale vrací. Pěnivé pivo vedle lepší chuti totiž přináší i další pozitivum – vypadá atraktivněji a fotky s pěnivým mokem se lépe hodí na sociální sítě.

„Myslím, že se všichni shodneme, že velká nadýchaná pěna na pivu vypadá mnohem lépe než plochá hladinka,“ tvrdí například John McIntosh, spolumajitel pivovaru Acopon v texaském Dripping Springs a souhlasí s ním i Lindsay Steenová, provozovatelka a spolumajitelka brooklynského pivovaru Wild East Brewing. „Nejdřív pijeme očima. Správně načepované pivo se správným množstvím pěny je prostě vizuálně přitažlivější.“


Další články v sekci