Astronomové objevili hvězdu, která vznikla po vzoru planet

Vědci vystopovali bizarní dvojhvězdu, která vznikla úplně odlišným způsobem, než jiné dvojhvězdné systémy ve vesmíru

20.12.2018 - Stanislav Mihulka

Výkonná soustava radioteleskopů ALMA nedávno pozorovala masivní mladou hvězdu MM 1a. Je to gigant, který se nedávno narodil ve hvězdné porodnici, vzdálené od nás přes 10 tisíc světelných let. Když John Ilee z britské Univerzity v Leedsu a jeho kolegové analyzovali data radioteleskopů ALMA, objevili ještě jednu hvězda - vlastně spíš hvězdičku, kterou nazvali MM 1b.

Dvojhvězd je ve vesmíru hodně. Tahle je ale hodně výjimečná. Hvězda MM 1a má hmotnost zhruba jako 40 Sluncí, zatímco její hvězdný minipartner MM 1b váží jen sotva polovinu Slunce. Takový nepoměr (80:1) mezi partnery v dvojhvězdném systému je nesmírně vzácný.

Zrození minihvězdného partnera

Důvodem je podle všeho samotný zrod hvězdy MM 1b. Když se rodí dvojhvězdy, obvykle to probíhá tak, že se oba hvězdní partneři objeví současně, prostě jako dvojčata. Jenomže u hvězdy MM 1b to bylo jiné. Vznikla o dost později než hvězda MM 1a, s největší pravděpodobností z vesmírného plynu a prachu, který zbyl po zažehnutí její velké sestry.

TIP: Amatérští astronomové objevili opravdovou raritu: Neutronovou dvojhvězdu

Z materiálu po zrození hvězdy se obvykle vytvoří protoplanetární disk, ve kterém se následně formují planety. Pokud jde ale o hvězdu značné velikosti, jako je právě MM 1a, může se stát, že namísto disku a planet vznikne malý hvězdný partner. Jde o jeden z prvních takových případů, které astronomové doposud pozorovali.

Podle vědců je dokonce možné, že MM 1b má svůj vlastní protoplanetární disk. Vzhledem k blízkosti hvězdy MM 1a a jejímu očekávanému brzkému konci je ale pravděpodobné, že tento disk nebude mít dlouhou životnost. Hvězdu MM 1a vědci klasifikují jako hvězdu třídy O, což jsou velké a velmi horké hvězdy s životností okolo milionu let. Naopak MM 1b je pravděpodobně malý a chladný červený trpaslík.

J. D. Ilee, University of Leeds