Amatérští astronomové objevili opravdovou raritu: Neutronovou dvojhvězdu

Tohle ale pořádný kolotoč! Amatérští nadšenci objevili raritní neutronovou dvojhvězdu. Její hvězdy se kolem sebe protočí jednou za 27,3 milisekundy

07.12.2016 - Stanislav Mihulka

Astronomický výzkum bývá nákladný. Často ho proto omezují nedostatečné zdroje. Badatelé ale už před časem našli způsob, jak náklady na výzkum rozdělit na velkou komunitu dobrovolníků.

Příležitost pro nadšence

Jedním z takových projektů distribuovaných výpočtů, využívajích počítače lidí, kteří mají zájem se zapojit, je i projekt Einstein@Home. Tento projekt se zabývá hledáním signálů rotujících neutronových hvězd v datech detektoru LIGO, velkých radioteleskopů nebo vesmírné gama observatoře Fermi.

Mezinárodní tým, který vedl Patrick Lazarus z Max Planck Institutu pro radioastronomii, nedávno potvrdil objev počítačů projektu Einstein@Home, které vystopovaly vzácnou neutronovou dvojhvězdu.

TIP: Kosmická observatoř Fermi objevila rekordní gama dvojhvězdu

Dvojité neutronové hvězdy jsou velkou raritou. Z asi 2 500 známých pulsarů jich je pouhých 14 v neutronových dvojhvězdách. Nově objevená neutronová dvojhvězda dostala jméno PSR J1913+1102. Je od nás vzdálená asi 25 tisíc světelných let a neutronové hvězdy této velmi těsné dvojhvězdy okolo sebe oběhnou jednou za 27,3 milisekundy.

IFL Science, Astrophysical Journal