Astronomové vytvořili detailní mapu rozložení vodíku v Mléčné dráze

24.10.2016 - Stanislav Mihulka

Mezinárodní tým astronomů použil dvojici velkých teleskopů k tomu, aby s jejich pomocí vytvořil zatím nejvíce detailní mapu rozložení vodíku v naší Galaxii

Vodík v Mléčné dráze -<p>Mapa vodíku v naší Galaxii vznikla díky tisícům hodin pozorování a také tisícům hodin počítačového času. Mapa ukazuje rozložení vodíku a jeho pohyb vůči nám.</p>
Vodík v Mléčné dráze -

Projekt jménem HI4PI zahrnuje více než 1 milion pozorování oblohy a vynesení přibližně 10 miliard datových bodů. Nebylo to ale vůbec jednoduché. Vodík sice je nejhojnějším prvkem ve vesmíru, zároveň je ale detekovatelný pouze prostřednictvím rádiových vln. Problém je v tom, že taková pozorování narušuje rádiový provoz pozemských zařízení.

Benjamin Winkel z německého Max Planck Institute for Radio Astronomy a jeho kolegové museli ze získaných dat odfiltrovat šum způsobený lidskými technologiemi, jako jsou mobilní telefony, telekomunikace nebo vojenské radary.

TIP: Vědci rozluštili tajemství obří kosmické kaňky z dalekého vesmíru

Jejich úsilím vznikla mapa, která v Mléčné dráze zobrazuje struktury tvořené neutrálním vodíkem. Barvy zobrazeného vodíku ukazují pohyb vodíku – buď směrem k nám anebo od nás. Data, z nichž je tato mapa vytvořena, budou veřejná a volně k dispozici.

IFL Science, Astronomy & Astrophysics