Australští odborníci objevili na dně Indického oceánu kus Tolkienova Mordoru

23.07.2021 - Stanislav Mihulka

V oceánu u Vánočního ostrova vědci objevili podmořský vulkán, připomínající Sauronovo oko

<p>Sauronovo oko v podmořském Mordoru</p>

Sauronovo oko v podmořském Mordoru

Hladina oceánu skrývá podivuhodné věci. Své o tom ví i expedice australských odborníků, která se plavila Australskými teritorii v Indickém oceánu na výzkumném plavidle RV Investigator. Dvanáctého dne expedice jejich pokročilý sonar narazil na prastarý podmořský vulkán, který vědcům svým vzhledem připomněl Sauronovo oko.

Jde o doposud neznámý vulkán, který leží v hloubce 3 100 metrů, 280 kilometrů jihovýchodně od Vánočního ostrova. Jeho oválná kaldera o velikosti 6,2 × 4,8 kilometru má ve středu 300 metrů vysoký vrcholek, evokující „zorničku“ Sauronova oka. Kaldera vzniká propadnutím vulkánu, zatímco centrální vrcholek vytlačuje magma, které se po zhroucení vulkánu opět dere vzhůru.

TIP: Mapování dna oceánu odhalilo tisíce doposud neznámých podmořských hor

V sousedství vědci objevili a zmapovali další podmořské útvary, které rovněž pojmenovali po geologických útvarech Mordoru, nechvalně známé země Temného pána. Vedle Sauronova oka se na mořském dně nacházejí „Barad-dûr“ (Temná věž) a „Ered Lithui“ (Popelavé hory). Všechny tři nově objevené útvary jsou součástí soustavy podmořských pohoří „Karma“, která zřejmě vznikla před více než 100 miliony let, tedy v období křídy.