Mapování dna oceánu odhalilo tisíce doposud neznámých podmořských hor

Satelitní data umožnila podrobně zmapovat dna oceánů naší planety. Vědci objevili tisíce podmořských hor

22.03.2019 - Stanislav Mihulka

Především díky satelitům, leteckému a pozemnímu snímkování máme zmapovaný takřka každý kout naší planety. Pod hladinou oceánu se ale nachází celý neznámý svět. Vlastně známe lépe povrchy řady planet, měsíců a vesmírných planetek, než dno oceánu naší Země. Američtí vědci nyní vytvořili aktualizovanou topografickou mapu mořského dna, která odkrývá velké množství doposud neobjevených hor a pohoří.

Svět pod hladinou

Mapa, která nese poněkud kostrbaté označení SRTM15+V2.0, využívá nově zpracovaná data ze satelitů. Mořské dno zobrazuje s doposud nevídanou přesností a rozlišením. Díky tomu jsou na této mapě patrné mnohé horské masívy, které do této doby nebylo možné pozorovat jinak, než pomocí ponorek.

TIP: Řetěz dávných podmořských sopek je významnou dálnicí pro kytovce

Přesný počet nově objevených podmořských hor zatím není známý. Autoři mapy odhadují, že jejich je něco mezi 5 a 10 tisíci. Podmořské hory jsou přitom pro odborníky velmi zajímavé. Jsou například často domovem bohaté podmořské biodiverzity. Některé druhy mořských organismů jsou nejspíš dokonce endemity některých z těchto hor, což znamená, že nežijí nikde jinde.

Tozer & Sandwell et al.