Beatles v akci: Sondy NASA zkoumají tajemství zemské magnetosféry

17.05.2016 - Martin Reichman

Čtveřice sond na oběžné dráze již rok mapují magnetické pole Země. Výzkum může přinést přesnější předpověď počasí

Když loni v březnu vynesla raketa Atlas V na oběžnou dráhu Země čtveřici sond - John, Paul, George a Ringo - vědci z NASA doufali, že se jim dostane odpovědí na otázky pozoruhodného fenoménu odehrávajícího se v zemské magnetosféře.

Magnetické exploze

Magnetické přepojení (magnetic reconnection) je jev, který vzniká na rozhraní dvou magnetických polí, například na rozhraní magnetického pole Země a magnetického pole, které sebou nese sluneční vítr ze Slunce. Magnetické siločáry jednoho pole se plynule napojují na pole druhé. Při tom dochází k přeměně energie a jejímu explozivnímu uvolnění, urychlování částic a zahřátí okolní plazmy. Kromě jiného je tento jev spoluzodpovědný za změny počasí, vznik polárních září nebo rušení satelitní komunikace.

Čtveřice sond, které magnetosféru a jevy v ní probíhající již přes rok mapují, se pohybují na výstředné oběžné dráze – v nejbližším bodě se k Zemi přiblíží na vzdálenost 7 640 kilometrů, v nejvzdálenějším bodě je od Země dělí přes 76 tisíc kilometrů. Celá čtveřice se navíc musí pohybovat v přesně udržované formaci.

První data projektu MMS (Magnetospheric Multiscale Mission) nyní zpracovávají vědci – sondám se podařilo podrobně zmapovat jakým způsobem magnetické přepojení v zemské magnetosféře probíhá. Kromě potvrzení již existující teorií, přineslo dosavadní měření i nové poznatky, které jak vědci doufají, přinesou nové možnosti jak minimalizovat dopady elektromagnetických bouří na komunikační zařízení na oběžné dráze Země a také zlepšené možnosti například pro předpovědi počasí.

Projekt MMS