Bez baterie: Nový implantát používá jako elektrolyt tělní tekutiny

14.05.2017 - Stanislav Mihulka

Baterie v implantátech obsahují toxické látky a je nutné je občas vyměnit. Co to zkusit bez nich?

Biologický superkapacitátor -<p>Nové zařízení s grafenem zajistí energii pro implantáty na celý život</p>
Biologický superkapacitátor -

Nové zařízení s grafenem zajistí energii pro implantáty na celý život

Technologie medicínských implantátů se neustále rozvíjejí. Jsou menší a menší, přesto je ale obvykle pohánějí klasické baterie. Problém je v tom, že takové baterie obsahují toxické chemikálie a také je nutné je pravidelně vyměňovat. Každá taková výměna ale představuje riskantní a bolestivé chirurgické zákroky.

Vědci proto vyvinuli biologicky šetrný superkapacitátor, s nímž bude možné používat implantáty bez baterií a nebude je tudíž nutné pravidelně operovat. Tým Kalifornské univerzity v Los Angeles postavil zařízení, které používá elektrolyty v biologických kapalinách, jako je krev nebo moč.

TIP: Náhodný objev: Baterie s nanodrátky, které vydrží na celý život

Takový biosuperkapacitátor je vytvořený z grafenu s navázanými proteiny, asi jen mikrometr tlustý a ohebný, a v těle pacienta spolupracuje se zařízením, které získává elektřinu z tepla a pohybu lidského těla. Tímto způsobem je možné získat prakticky neomezený zdroj energie pro implantáty na celý život pacienta.

University of California, Los Angeles