Bezhlavý sex bezobratlých: Chaos v homosexuálních vztazích

Vědci již důkladně prozkoumali homosexuální chování savců i ptáků, a tak se nyní pro změnu zaměřili na hmyz. Tým biologů analyzoval na 100 studií zabývajících se tímto jevem a vytvořil první souhrn poznatků o homosexuálním chování bezobratlých živočichů

01.03.2022 - Zuzana Teličková

Pro zjednodušení se vědci z univerzity v Tel Avivu v Izraeli a švýcarského Technologického institutu v Curychu zabývali pouze samci a zjistili, že zatímco u větších živočichů se vyvinul složitější motivační systém homosexuálního chování – například upevňování vzájemného spojenectví u racků a některých primátů – hmyz se zřejmě se stejným pohlavím páří nepromyšleně v překotné snaze zajistit si potomstvo. V některých případech na samečcích ulpí pach samičky, s níž se zrovna pářili, čímž dochází k vysílání matoucích signálů vůči ostatním samečkům. Jindy jsou si samci a samičky tak podobní, že se navzájem nedokáží rozeznat dřív, než se pokusí o milostný akt.

TIP: Ptačí sexualita: Nezaměstnaní opeřenci navazují homosexuální svazky

Z některých výzkumů vyplývá, že hmyz může mít s rozpoznáním vhodného partnera takové potíže, že se pokusí spářit například i se skleněnou lahví, která mu připomíná samičku velkých rozměrů.

„Sofistikovanější“ přístup byl zaznamenán u motýlů a vos, které používají páření s jedinci stejného pohlaví k odpoutání pozornosti soků od samiček. Někteří brouci dokonce předávají sperma jiným samcům ve snaze dopravit je touto cestou k samičce, ačkoli se tato technika nezdá být příliš efektivní. Ve většině případů však homosexuální chování u hmyzu není důsledkem promyšlené strategie a dochází k němu omylem.