Biohybridní robot vyhledává cíle pomocí implantovaných můřích tykadel

10.12.2020 - Stanislav Mihulka

Tykadla můr jsou mnohem lepšími senzory než lidské výtvory. Vědci z Washingtonské univerzity se je rozhodli využít k navigaci čichem

<p>Melanie Andersonová s autonomní biohybridní pachokoptétou. Tykadlo lišaje vědci použili proto, že je tento druh můry oblíbeným modelovým organismem v neurobiologii.</p>

I nejlepší inženýři uznávají, že někdy je lepší nesoupeřit s přírodou, ale vypůjčit si její nápady. Udělal to i tým Washingtonské univerzity, který stvořil biohybridní dron Smellicopter (česky např. Pachokoptéra).

Smellicopter je hybrot, čili hybridní robot, stroj, který obsahuje živou část. K navigačnímu systému dronu je totiž připojeno živé tykadlo lišaje tabákového (Manduca sexta). Tykadlo přitom navádí dron na cíl „po čichu“.

Můří tykadla jsou mnohem lepší než cokoliv srovnatelného, co vyrobil člověk. Pachokoptéra spojuje to nejlepší z obou světů – přírodní senzor a robotickou platformu, kterou je možné velmi dobře ovládat. Experimenty potvrzují, že takový položivý výtvor funguje, a že ho bude možné využít například k hledání výbušnin nebo třeba živých lidí pod sutinami.

TIP: Bioinženýři postavili rejnoky kyborgy s buňkami potkaního srdce

Tvůrci Pachokoptéry získali tykadla amputací od živých lišajů. Takto oddělený orgán pochopitelně nevydrží věčně. Tykadlo funguje zhruba 4 hodiny, přičemž tuto dobu je možné prodloužit jeho uskladněním v ledničce. V budoucnu by podobná zařízení mohla pomáhat lidem na obtížně dostupných místech nebo v nebezpečných situacích.