Bitva o Cape Canaveral: Superraketa Starship rozděluje kosmický průmysl
SpaceX chce rozjet pravidelné starty své obří rakety Starship Super Heavy přímo z Cape Canaveral, což by znamenalo až 120 startů ročně – ale konkurence i regulátoři varují před riziky, hlukem a monopolizací kosmického byznysu na Floridě.
Cape Canaveral, ikonické místo amerických kosmických startů, se možná brzy stane domovem největší a nejhlasitější rakety, jaká kdy byla postavena – Starshipu Elona Muska. SpaceX požádala americké letectvo (pod které spadá Space Force) o povolení startovat z rampy SLC-37 až 76× ročně. Spolu s blízkou rampou v Kennedyho vesmírném středisku by to znamenalo možnost až 120 startů ročně – téměř obden.
Jenže tato představa zvedla ze židle konkurenci. Firmy jako United Launch Alliance (společný podnik Lockheedu a Boeingu), Blue Origin Jeffa Bezose nebo mladší hráči jako Relativity Space a Firefly Aerospace oponují, že tak časté starty Starshipu by prakticky paralyzovaly jejich vlastní mise. Podle dokumentů Space Force by bezpečnostní zóny kolem startů zasahovaly až do deseti dalších ramp, což by znamenalo časté přerušení provozu.
Obavy ze „startovní monopolizace“
United Launch Alliance dokonce tvrdí, že by šlo o „katastrofu“. Jejich rampa totiž leží přímo mezi dvěma komplexy, které chce SpaceX využívat. Podle mluvčí ULA by prakticky každý pracovní den hrozilo zastavení provozu – což by podle ní vytvořilo monopolní postavení SpaceX na Floridě, navzdory dlouholeté snaze Space Force podporovat konkurenci.
Servítky si neberou ani zástupci Relativity Space: „SpaceX chce povolení zavřít konkurenci až 400 dní v roce kvůli raketě, která zatím nikdy neletěla úspěšně.“
Proč tolik vzruchu?
Starship Super Heavy je bez nadsázky monstrum. Se 122 metry téměř dvojnásobně převyšuje Falcon 9 a má nosnost, která dalece překonává všechny současné rakety. Musk vidí Starship jako klíč k budoucí kolonizaci Marsu, NASA ho plánuje využít v programu Artemis pro návrat lidí na Měsíc a Pentagon by s ním rád vynášel obří satelity – nebo dokonce přepravoval náklad mezi kontinenty.
Zatím ale raketa létala jen z texaské základny Boca Chica a testovací program provází potíže. Od roku 2023 absolvovala devět startů, z nichž některé skončily výbuchem či rozpadem rakety. Přesto SpaceX ukázala i průlomové momenty – například když obří booster při pátém letu úspěšně přistál do speciálních mechanických ramen systému Mechazilla.
If you aren’t at SpaceX, you should be!!! There she goes! 😍 pic.twitter.com/LsfgZc4YDa
— Amy (@mymatrixplug) August 23, 2025
Kromě rivalů mají obavy i regulátoři. Starship je podle měření desetkrát hlučnější než její předchůdci. Hrozí praskání oken, otřesy zdí i narušení životního prostředí. SpaceX proto musí projít složitým schvalováním ze strany Space Force i Federálního úřadu pro letectví (FAA).
Další otázkou je bezpečnost – Starship používá metan, palivo, které se na Floridě zatím pro podobné účely nevyužívalo. Odborníci varují, že při havárii by mohlo dojít k výbuchu s ničivými následky nejen pro lidi, ale i pro okolní startovací infrastrukturu.
Problém kapacity
Již dnes startují rakety Falcon 9 zhruba každé tři dny – s armádními, komerčními či vlastními satelity SpaceX Starlink. Díky miliardovým kontraktům se firma stala prakticky jediným spolehlivým dopravcem astronautů pro NASA a preferovaným partnerem Pentagonu. Odhaduje se, že v roce 2024 vydělala 14,2 miliardy dolarů, většinou právě díky Starlinku.
Podle expertů tak narůstající dominance SpaceX ukazuje na hlubší problém: nedostatečnou kapacitu startů na Floridě. Analytici proto navrhují řešení – buď rozšířit počet kosmodromů (například na východním pobřeží a v Karibiku), nebo budování vlastních základen po vzoru SpaceX.
„Bitva o Cape Canaveral“ tak není jen o hlučné raketě. Jde o budoucí rozložení sil v kosmickém byznysu, a o to, kdo bude startovat častěji, rychleji a levněji. Zatím se zdá, že SpaceX má na Floridě nakročeno k takřka monopolnímu postavení.