Bitva u Kurska ve vzpomínkách účastníků (4): Letecké eso Johannes Wiese

16.08.2020 - Miroslav Mašek

Epického střetu u Kurska se na obou stranách zúčastnily statisíce vojáků, kterým válečný osud připravil ty nejtvrdší zkoušky. Mnozí v nich obstáli a zařadili se tak mezi hrdiny, jejichž příběhy fascinují dodnes

<p>Johannes Wiese oslavuje se svými mechaniky 100. sestřel</p>

Johannes Wiese oslavuje se svými mechaniky 100. sestřel


Reklama

Vratislavský rodák Johannes Wiese (1915–1991) vstoupil roku 1934 coby dobrovolník do německých ozbrojených sil. Zpočátku sloužil u pozemního vojska, ovšem už v roce 1936 se rozhodl rozšířit řady Luftwaffe. Po završení výcviku na stíhacího pilota putoval v červnu 1941 k Jagdgeschwader 52, jež se právě chystala na nasazení v rámci operace Barbarossa.

Tucet iljušinů za den

Už 23. září dosáhl Wiese svého prvního vítězství a jeho kariéra začala strmě stoupat. Na jaře dalšího roku stanul v čele 2. letky JG 52 a sestřeloval jeden sovětský stroj za druhým. Kupříkladu 16. prosince 1942 se zničením pěti letounů stal „esem jednoho dne“. Za 53. vítězství si v lednu 1943 vysloužil Rytířský kříž a v květnu převzal velení 1. skupiny JG 52. Skutečně hvězdné Wieseho chvíle však přišly až s kurskou bitvou.

Hned prvního dne operace Citadela – 5. července 1943 – poslal k zemi tucet sovětských strojů (podle některých zdrojů šlo výhradně o šturmoviky, podle jiných o čtyři Il-2 a osm Il-4). O krutosti a intenzitě bojů svědčí fakt, že i Wieseho Bf 109 mnohokrát inkasoval a pilot musel v jediném dnu provést několik nouzových přistání. Sedmnáctého července dovršil mladý kapitán coby 45. pilot Luftwaffe stovku sestřelů, když zničil další čtyři bitevníky.

Neslavný závěr války

Pro piloty šturmoviků zůstal postrachem i během následujících střetů a celkem jich zlikvidoval pět desítek. Skóre majora Wieseho se 22. února 1944 sestřelem dvou stíhaček Jak-9 zastavilo na čísle 133, za což se dočkal Dubových ratolestí k Rytířskému kříži. Na podzim byl převelen do Německa a stal se velitelem Jagdgeschwader 77, která čelila náletům na třetí říši.

TIP: Nejvyšší pocta padlému protivníkovi: Pohřeb Rudého barona

Na západě se však Wiesemu nedařilo a začátkem ardenské ofenzivy ho i s číslem při cvičném letu zaskočila skupina spitfirů. Oba Bf 109G šly k zemi, Wiese na rozdíl od kolegy přežil a strávil zbytek zimy v nemocnici. Koncem války se vzdal Američanům, kteří ho v září 1945 vydali do SSSR, kde prožil čtyři roky v zajateckém táboře. Po návratu vstoupil roku 1956 do Bundeswehru a pracoval na oddělení vojenskohistorického výzkumu. Začátkem 70. let odešel do výslužby v hodnosti podplukovníka.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Dole snímek Arsia Mons, v horní části zhroucená část padesátimetrového lávového tunelu na úbočí Arsia Mons, zachycený kamerou HiRISE

Vesmír

Alexandr Veliký si získal oddanost vojáků svým kouzlem osobnosti.

Zajímavosti

Bitva u Stalingradu skončila německou potupnou porážkou a zajetím několika desítek tisíc mužů.

Válka

Červené a oranžové podzimní zbarvení nasvědčuje tomu, že v listech je obsaženo větší množství antokyanů.

Příroda

Událost, známá jako železniční neštěstí v Montparnassu, se objevila i v trikové scéně Scorseseova filmu Hugo a jeho velký objev či na obalu jednoho alba hardrockové skupiny Mr. Big.

Historie

O transport amerických speciálů na Takur Ghar se staraly vrtulníky MH-47E Chinook.

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907