Botanici vystopovali původ konopí: Pochází z Tibetské náhorní plošiny

23.05.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Konopí se pěstuje od pradávna. Jeho prapůvodní domovinou je zřejmě Tibet.</p>

Konopí se pěstuje od pradávna. Jeho prapůvodní domovinou je zřejmě Tibet.

Konopí je prastará kulturní rostlina, kterou lidé zřejmě pěstovali na samotném úsvitu zemědělství. U takových rostlin bývá velmi obtížné určit jejich původ. Nemusí totiž být jasné, které populace rostliny byly pěstované a které nikoliv. Tehdejší lidé také plodiny šířili po světě, často až překvapivou rychlostí.

Mezinárodní tým botaniků pátral po původu konopí v archeologických a geologických nálezech. Odborníci se v podobných případech spoléhají hlavně na pylové analýzy, díky nimž určí druh rostlin podle nalezených pylových zrn. Ta jsou ve vhodných podmínkách velmi odolná a vydrží velmi dlouhou dobu.

TIP: Rozsáhlá studie marihuany odhalila řadu účinků konopí na lidské zdraví

U konopí je ovšem problém v tom, že jeho pyl je prakticky úplně stejný, jako pyl chmele, kterému je konopí velmi blízce příbuzné. Vědci problém vyřešili tak, že přihlíželi k tomu, jaké další druhy pylu se našly u zkoumaných vzorků. Pokud šlo o lesní či vlhkomilné druhy, zkoumaný pyl se vší pravděpodobností patřil chmelu. Pyl stepních druhů rostlin naopak provázel konopí. Díky tomuto postupu se badatelům nakonec podařilo určit, že konopí nejspíše pochází z Tibetské náhorní plošiny, pravděpodobně z oblasti jezera Kukunor, největšího bezodtokého horského jezera centrální Asie.

Phys.org