Britský vesmírný uklízeč RemoveDEBRIS ulovil první odpad na oběžné dráze

24.09.2018 - Stanislav Mihulka

Experimentální prototyp satelitu k lovu vesmírného smetí testuje technologie na oběžné dráze

<p>Síť lovce RemoveDEBRIS cílí na svoji první kořist</p>

Síť lovce RemoveDEBRIS cílí na svoji první kořist

Na oběžné dráze Země je v každém okamžiku kolem 7 600 tun lidmi vyrobeného odpadu. Na první pohled to není mnoho, ale kosmický odpad se pohybuje ohromnou rychlostí, stejně jako kosmické lodi a satelity, které se mohou s odpadem na oběžné dráze srazit. Taková srážka přitom může mít fatální důsledky. Vládní agentury i soukromé společnosti proto vyvíjejí technologie, s nimiž by bylo možné odpad z oběžné dráhy uklízet.

Britské konsorcium výzkumných institucí a soukromých společností pod vedením Univerzity v Surrey nedávno poprvé otestovat svého vesmírného uklízeče přímo na oběžné dráze. Jmenuje se RemoveDEBRIS a jeho stavbu i provoz zajišťuje společnost Surrey Satellite Technology, kterou spolufinancuje Evropská komise.

Loved vesmírmých odpadků

Zhruba stokilový demonstrační prototyp má za úkol ve čtyřech experimentech lovit kosmický odpad a odstraňovat ho z oběžné dráhy. Prvním testem po vypuštění satelitu RemoveDEBRIS z Mezinárodní vesmírné stanice byl Net Experiment, který spočíval v ulovení simulovaného vesmírného odpadu sítí.

TIP: Na lovu odpadu: Airbus vyvíjí vesmírnou harpunu na smetí z oběžné dráhy

RemoveDEBRIS nejprve zaměřil odpad svými kamerami cvičný cíl a poté ho úspěšně polapil do vystřelené sítě. V příštích měsících RemoveDEBRIS otestuje vizuální navigační systém s LIDARem, harpunu pro lov většího odpadu a brzdnou plachtu, která zajistí uklizení uloveného odpadu sestupem do atmosféry.

University of Surrey