Budou lidé schopni produkovat jed podobně jako hadi? Podle vědců je to možné

Podle vědců mají lidé adekvátní genovou výbavu, aby podobně jako hadi dokázali v ústech produkovat jed

02.08.2021 - Vilém Koubek

Výzkumníci z National Academy of Sciences se vydali po stopách biologické schopnosti vytvářet v ústech jed: Bádání založili na studii chřestýšovce Trimeresurus mucrosquamatus a zmije Protobothrops mucrosquamatus, u níž produkci nebezpečné látky umožňují zhruba tři tisíce genů. Ke svému nemalému překvapení však odborníci zjistili, že podobnou výbavu má také řada dalších plazů i savců – včetně člověka.

TIP: Poodhalená plazí tajemství: Jak hadi přišli ke svému jedu?

V případě lidí se ovšem geny nestarají o tvorbu jedu, nýbrž slin. V současnosti tak na rozdíl od hadů či pavouků své nepřátele jedním kousnutím zlikvidovat nedokážeme. Nicméně z evolučního hlediska neexistuje důvod, proč by se u nás nemohla zmíněná dovednost v budoucnu rozvinout. Podle spoluautora studie Agneeshe Barua, doktoranda evoluční genetiky na Okinawském vědecko-technologickém institutu, máme v zásadě všechny potřebné stavební kameny na svém místě. Nyní záleží na evoluci, aby lidem tuto schopnost rozvinula.