Bývalý armádní pilot věří, že se mu podařilo najít místo zmizení Amelie Earhartové

Pilot a bývalý zpravodajský důstojník amerického letectva věří, že snímek, který pořídil pomocí sonaru na bezpilotní miniponorce, přináší odpověď na jednu z největších záhad v dějinách aviatiky: kam zmizela Amelie Earhartová během své cesty kolem světa?




Toužila vzlétnout co nejvýše a dolétnout co nejdál. Amelia Earhartová (*1897) usedla za knipl již ve svých 23 letech. O dva roky později si připsala rekord, když jako první žena dokázala letět ve výšce 4 250 metrů a za další rok úspěšně získala pilotní licenci od Mezinárodní letecké federace.

Atlantský oceán poprvé přeletěla jako kopilot v roce 1928. Cesta tehdy vedla z amerického přístavu Trepassey do Burry Port ve Walesu. V květnu roku 1932 se již sama vydala přes oceán s cílem doletět do Paříže. I když jí technické a povětrnostní problémy nakonec neumožnily dosáhnout všech zamýšlených cílů (přistála nakonec v severním Irsku), stala se první ženou světa, která překonala bez mezipřistání Atlantik. Ve vzduchu byla nepřetržitě čtrnáct hodin a padesát šest minut.

Zmizení na cestě kolem světa

Ani to jí ale nestačilo. V roce 1936 začala plánovat let okolo světa. První pokus ještě nevyšel, při tom druhém se již na cestu kolem světa skutečně vydala.

1. června 1937 odstartovala Amelia společně se svým navigátorem Fredem Noonanem z letiště v Miami. Zastávky v jižní Americe, Africe, Indii a jihovýchodní Asii dopadly podle plánu. Pak ale přišla Nová Guinea – Amelia měla v té době za sebou neuvěřitelných 35 000 kilometrů a do cíle jí zbýval jen kousek – 11 000 km.

2. července Amelie se ve svém Lockheed L-10E Electra 1 vznesla do výšky a zamířila směrem k Howlandovu ostrovu v Tichém oceánu. Přibližně po 1 300 km se ale rádiové spojení přerušilo a letadlo „zmizelo“.

Podle oficiální verze Earhartová kvůli navigační chybě Howlandův ostrov nikdy nenašla. Stroji mělo dojít palivo a zřítil se do oceánu. Nedostatek věrohodných důkazů bohatě vynahradila přehršel teorií o jejím zmizení. Earhartová měla přistát na pustém ostrově, upadnout do japonského zajetí nebo dožít pod falešnou identitou coby vládní špionka.

Záhada rozřešena?

Snímek údajného vraku letounu Amelie Earhartové. (foto: Deep Sea Vision, CC BY 4.0)

Nyní pilot a bývalý zpravodajský důstojník amerického letectva Tony Romeo tvrdí, že se mu podařilo najít letadlo Amelie Earhartové na půli cesty mezi Havají a Austrálií. Své tvrzení dokládá neostrým snímkem pořízeným sonarem jeho miniponorky.

Romeo je jedním z dlouhé řady amatérských badatelů, kteří se do pátrání po Amelii Earhartové zapojili. Do pátrání po vraku letadla investoval nemalé prostředky – za 9 milionů dolarů si pořídil špičkovou miniponorku Hugin a společně s šestnáctičlennou posádkou vyrazil loni v září na plavbu, s cílem najít místo posledního odpočinku legendární pilotky. 

Zhruba po měsíci plavby měl sonar miniponorky zachytit v hloubce okolo pěti kilometrů pod hladinou obraz objektu, připomínajícího svým tvarem letadlo, zhruba 160 kilometrů od ostrova Howland. Posádka nález zaregistrovala až devadesátý den plavby a nebylo tak možné se na místo vrátit a provést detailnější průzkum.

Tony Romeo je každopádně přesvědčený, že se mu skutečně podařilo nalézt místo, kde ztroskotala Amelie Earhartové na své cestě kolem světa. Na místo nálezu se hodlá vrátit koncem letošního roku s lepším vybavením a pořídit kvalitnější snímky potvrzující jeho domněnky. 

Badatel věří, že jakmile se mu podaří získat přesvědčivé důkazy, získá na svou stranu podporovatele, kteří umožní vrak vyzvednout a přemístit ho do některého amerického muzea, kam podle něj jednoznačně patří.


Další články v sekci