Celá světová populace invazního raka mramorového je jeden klon

07.02.2018 - Stanislav Mihulka

Klonální raci z německých akvaristik dobývají svět. Bohužel přitom šíří račí mor

Rak mramorový -<p>Nenáročného raka mramorového chovají akvaristé po celém světě</p>
Rak mramorový -

Nenáročného raka mramorového chovají akvaristé po celém světě

Některé druhy, s nimiž se dnes ve volné přírodě setkáváme, vznikly přímo před našima očima. To je i případ nové formy raka mramorového, která vznikla velmi nedávno, během devadesátých let. Objevila se v Německu, když se američtí raci mramoroví v chovech akvaristů stali partenogenetickými.

To znamená, že všichni jedinci tohoto nového druhu jsou samice, které snášejí vajíčka bez oplození. Vlastně samy sebe klonují a geneticky jsou prakticky úplně totožní. Vědci přečetli celou DNA těchto klonálních raků a potvrdili, že skutečně jde o nový druh.

TIP: Přijde invaze mravenců? Kolonie etiopských mravenců mohou zaplavit svět

Klonální raci se nesmírně rychle množí a snadno se šíří na nová území, kde se mohou stát invazním druhem. Dnes už žijí v přírodě tří kontinentů a můžeme je vidět i v České republice. Patří mezi druhy, které roznášejí račí mor a ohrožují tím naše domácí druhy raků.

IFL Science, Nature Ecology & Evolution