Chcete uspět v matematickém testu? Nechoďte na něj v plavkách

Může mít naše oblečení vliv na to, jakých výsledků dosahujeme v matematických testech? Dvě nezávislé studie ukazují, že ano

06.09.2016 - Martin Reichman

V roce 1998 proběhl na jedné americké střední škole zajímavý experiment – výzkumníci požádali chlapce a dívky, aby se zúčastnili módní přehlídky. Do šatny jim k přehlídce připravili plavky a svetry. Smyslem experimentu pochopitelně nebylo vybrat adepty pro módní mola – ale ověřit, jak oblečení a vlastní vzhled ovlivňují intelektuální schopnosti jeho nositele. Zatímco modelové a modelky čekali na přehlídku, dostali za úkol vyplnit krátký matematický test.

TIP: Barva vlasů a inteligence: Jak jsou na tom blondýny s IQ?

Výsledky ukázaly, že ženy, které si vybrali plavky, dosahovaly horších výsledků, než ženy, které se oblékly do svetrů. U mužů byly výsledky vyrovnané bez ohledu na to, do čeho se oblékli.

Osmnáct let starý experiment se nyní vědci rozhodli opakovat. Scénář byl v podstatě totožný - namísto matematického testu ale tentokrát respondenti vyplňovali test zaměřený na soustředění a pozornost. Ani po téměř dvou desítkách let se ale nic nezměnilo – dívky, které si zvolily plavky, dopadly i tentokrát mnohem hůř než ty, které zvolily konvenčnější oděv.

New York Times