Chemikálie v domácnostech přispívají k neplodnosti mužů i domácích psů

06.03.2019 - Stanislav Mihulka

V domácnostech běžně přítomné chemikálie poškozují lidské i psí spermie...

Odborníci již delší dobu upozorňují, že v posledních desetiletích dramaticky klesá plodnost u mužů, zejména pokud jde o kvalitu spermií. Nedávný výzkum rovněž ukázal, že neméně dramaticky poklesla kvalita spermií psů, kteří žijí s lidmi v domácnosti. Z toho je možné odvodit, že něco v lidských domácnostech spermiím velmi škodí.

Britští vědci tvrdí, že viníkem tohoto alarmujícího stavu jsou z velké části některé nebezpečné chemické látky, které se bohužel v domácnostech vyskytují ve velkém množství. Ve svém výzkumu experimentálně ověřili působení dvou chemických látek, které se běžně nacházejí v domácnosti, na kvalitu spermií.

TIP: Rozsáhlý výzkum potvrzuje: Mužům z vyspělých zemí kvapem ubývají spermie

Na základě předchozích podezření se vědci zaměřili na změkčovadlo v plastech bis(2-ethylhexyl)-ftalát, známý jako DEHP. Tato látka je používána k výrobě zboží z měkčeného PVC, např. ve zdravotnických pomůckách (infuzní a transfuzní sety), v podlahových krytinách, v tapetách nebo v obalových fóliích. Druhou problematickou látkou je již zakázaný, stále ale velmi běžně přítomný polychlorovaný bifenyl (PCB) 153. Výsledky experimentů potvrdily, že obě dvě tyto látky, v koncentracích, v nichž se běžně nacházejí v domácnosti, poškozují jak lidské, tak i psí spermie.