Rozsáhlý výzkum potvrzuje: Mužům z vyspělých zemí kvapem ubývají spermie

27.07.2017 - Stanislav Mihulka

Muži mají stále méně spermií. Vědci stále netuší, co je hlavní příčinou tohoto stavu

Spermie -<p>Počet spermií mužů se postupně snižuje</p>
Spermie -

Počet spermií mužů se postupně snižuje

Už od devadesátých let minulého století se říká, že se kvalita spermatu mužů vyspělých zemí zhoršuje. Vědci ale docházeli k rozporuplným závěrům a stále nebylo jasné, jak to vlastně je.

Mezinárodní tým teď ale v rozsáhlém výzkumu zpracoval data celkem 185 vědeckých studií a detailně analyzoval změny ve spermatu mužů v čase. Badatelé dospěli k přesvědčivému závěru, že za období mezi lety 1973 a 2011 poklesl průměrný počet spermií u mužů vyspělého světa o 59 procent.

Nešlo přitom o náhlý pokles. Spermie ubývají postupně, v průměru o 1,6 procenta ročně. O mužích z méně rozvinutých zemí není dostatek údajů, ale zdá se, že i zde je situace podobná, snad jen s pomalejším tempem.

Jaké to bude mít dopady na budoucnost lidstva? Žádnou katastrofu nečekejte, technologie umělého oplodnění fungují velmi dobře a spermií je stále ohromný nadbytek. V USA dokonce zaznamenali pokles nechtěných rodičovství, k němuž zřejmě nižší počet spermií přispívá.

TIP: Nové hrozby: Virus zika možná zmenšuje varlata a snižuje plodnost u mužů

Vědci se ale obávají příčin tohoto poklesu množství mužských spermií. Pravý důvod totiž stále neznáme a možná vysvětlení jsou jedno horší než druhé – od změn v organismu kvůli životnímu stylu až po celosvětové znečištění látkami, které narušují činnost hormonů.

IFL Science, Human Reproduction Update