„Chytrá zemina“ vytvořená z bakterií by mohla chránit budovy před zřícením

06.11.2016 - Stanislav Mihulka

Geneticky upravené bakterie by mohly zpevňovat půdu kolem základů budov

Chytrá půda s bakteriemi -<p>Zlepší bakterie v půdě bezpečnost budov?</p>
Chytrá půda s bakteriemi -

Zlepší bakterie v půdě bezpečnost budov?

Půda všude kolem nás je plná bakterií. Podle vědců by nebylo špatné přinutit je pracovat v náš prospěch. Britští badatelé nejprve umístili bakterie do experimentální půdy, a pak je vystavili tlaku, který odpovídal desetinásobku běžného tlaku u hladiny moře. Přitom sledovali, které bakteriální geny reagují na zvýšený tlak.

V průběhu experimentu odhalili celkem 122 bakteriálních genů, jejichž aktivita se kvůli většímu tlaku minimálně třikrát zvýšila. K jednomu z těchto genů připojili výrobu světélkujícího proteinu, takže bakterie teď při zvýšeném tlaku v půdě světélkují.

TIP: Světélkující bakterie mořských hlavonožců by mohly rozsvítit noční ulice

Vědci plánují, že v budoucnu nahradí světélkující protein jinými proteiny, které mohou vytvořit biocement. Takové bakterie by pak byly součástí „chytré zeminy“, která by se v případě vyšších tlaků sama zpevnila.

Science