Chytrý obal dokáže sám zjistit, jestli není jídlo zkažené

15.04.2018 - Stanislav Mihulka

Na obalech potravin je obvykle uvedené datum spotřeby, případě minimální trvanlivost. Co kdyby ale obaly samy ohlídaly, zda jídlo není zkažené?

<p>Vědci s chytrým štítkem na potraviny Sentinel Wrap</p>

Vědci s chytrým štítkem na potraviny Sentinel Wrap

Kanadští odborníci vyvinuli speciální štítky Sentinel Wrap z netoxického průhledného polymeru, které se mohou stát součástí obalů potravin. Štítky jsou na jedné straně potažené molekulami DNAzymů, které na polymer jednoduše natiskne upravená inkoustová tiskárna. DNAzymy jsou řetězce DNA, které toho dovedou víc, než jenom nést informaci - fungují jako enzymy a mohou vykonávat i určitou aktivitu.

TIP: Chytré víčko, co dokáže odhalit zkažené mléko

Když se napřčíklad DNAzymy chytrého obalu setkají s patogenní bakterií, začnou světélkovat. Světélkování chytrého obalu detekuje při kontrole štítku chytrý telefon nebo podobné elektronické zařízení. Uživatel se v takovém případě dozví, že jídlo je zkažené.

• Zdroj textu: McMaster University