Čína postavila největší radioteleskop světa. FAST ale nemá kdo řídit

15.08.2017 - Stanislav Mihulka

Co je platné mít nejvýkonnější přístroj svého druhu, když nemá obsluhu?

FAST -<p>Největší radioteleskop světa FAST v čínské provincii Kuej-čou</p>
FAST -

Největší radioteleskop světa FAST v čínské provincii Kuej-čou

Čína nedávno dokončila nový radioteleskop FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope). Je to skvělé zařízení, největší svého druhu na světě, s moderními technologiemi. Potíž je v tom, že ho nemá kdo používat.

Teleskop FAST zahájil testovací provoz loni v září (2016). Vědecké cíle radioteleskopu jsou ambiciózní. S jeho pomocí bude možné studovat mračna neutrálního vodíku, rozmanité molekuly ve vesmírném prostoru, taky pulzary, i odposlouchávat cizí civilizace, pokud nějakou vystopuje. Jenže k tomu všemu potřebuje vyškolenou a zkušenou obsluhu.

FAST hledá šéfa

Nedávno vyšlo najevo, že Čína ještě ani nemá nikoho, kdo by této významné observatoři za 178 milionů dolarů (zhruba 4 miliardy Kč) šéfoval. Intenzivně shánějí člověka s náležitými zkušenostmi, na místo s platem 1,2 milionu dolarů (téměř 27 milionů Kč) ročně. Zatím marně.

TIP: Arecibo přijde o prvenství: Čína dostavěla největší radioteleskop světa

Nejde přitom o to, že v Číně nemají vhodného odborníka. Háček je v tom, že podle expertů je na celém světě jenom asi 40 lidí, kteří mají na toto místo vhodné předpoklady. A nikdo z nich zatím nemá o FAST zájem. Čína to bude muset rychle nějak vyřešit. Byla by škoda nechat slibný radioteleskop zahálet.

• Zdroj fotografií: National Astronomical Observatories Chinese Academy of Sciences