Čínský satelit testuje nový radioteleskop za odvrácenou stranou Měsíce

29.11.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Radioteleskopy za Měsícem by mohly pozorovat záření z velmi dávných časů vesmíru.</p>

Lidstvo právě testuje úplně nový přístup v radioastronomii. A tentokrát je to skutečně převratná záležitost. Nizozemsko společně s Čínou vyslali vesmírný radioteleskop NCLE (Netherlands-China Low-Frequency Explorer) až za odvrácenou stranu Měsíce, do vzdálenosti 65 tisíc kilometrů od měsíčního povrchu.

NCLE není samostatná vesmírná observatoř. Jde o experiment, který je součástí čínské mise k Měsíci Čchang-e 4. Nachází se na palubě komunikačního satelitu, který loni zajišťoval komunikaci s měsíčním landerem této mise. Experiment tvoří tři antény, které byly až do minulého týdne složené.

Pozorování čáry vodíku

Rozkládání antén ale bohužel nešlo úplně hladce. Do této chvíle nejsou v ideální pozici. Aktivní fáze experimentu totiž začala se zpožděním, protože komunikační satelit mise musel přenášet signál měsíčního landeru déle, než bylo plánováno. Operátoři experimentu ale přesto zahájili pozorování a budou se ještě pokoušet nastavit antény do plánované polohy.

TIP: Čínská sonda Čchang-e 4 úspěšně přistála na odvrácené straně Měsíce

Experiment NCLE je navržený tak, aby detekoval elektromagnetické záření takzvané čáry vodíku neboli mikrovlnné záření o vlnové délce přibližně 21 centimetrů. Toto záření je totiž možné pozorovat jenom s velkým odstupem od pozemské ionosféry, která tento signál ruší. Záření čáry vodíku je přitom pro astronomy nesmírně cenné. Mělo by nám poskytnout informace o tom, jak byla hmota rozložená ve vesmíru brzy po Velkém třesku.