Co je to gravitační singularita? Nachází se v centrech černých děr?

25.08.2018 - Michal Švanda

<p>Gravitační singularita se možná nachází v centru každé černé díry</p>

Gravitační singularita se možná nachází v centru každé černé díry

Gravitační singularita je konstrukt vyplývající z obecné teorie relativity. Jedná se o objekt, jehož gravitační působení překročí všechny meze, a podle zmíněné teorie se tento objekt zhroutí do hmotného bodu – do tělesa s nekonečně malým rozměrem, a tedy i s nekonečně malým objemem. Jeho hustota je v důsledku toho nekonečně velká, neboť hmotnost je naopak konečná a prakticky se shoduje s hmotností tělesa, z nějž gravitační singularita vznikla.

I jiné fyzikální veličiny dosahují formálně nekonečných hodnot. Problém popisu singularit tkví zejména v tom, že se při uvedených extrémních podmínkách dostáváme za hranici předpokladů, za nichž byla obecná teorie relativity zformulována – v gravitačních singularitách tudíž přestává platit.

TIP: Tajemství černých děr: 15 podivuhodných a málo uvěřitelných faktů

Gravitační singularita se možná nachází v centru každé černé díry, od hypotetických primordiálních děr (jež se zatím sice nepodařilo detekovat, ale zřejmě vznikly ve velkém množství v raném vesmíru) přes hvězdné díry až po černé veledíry v jádrech galaxií.