Co poslali studenti do vesmíru? Brokolici, červy, mléčný zub a spoustu slin

10.07.2018 - Stanislav Mihulka

Studentské týmy připravily vlastní experimenty, které proběhnou na oběžné dráze

<p>Start mise CRS-15 na Floridě před úsvitem</p>

Start mise CRS-15 na Floridě před úsvitem

Když 29. června před úsvitem stoupala k obloze nosná raketa Falcon 9 s nákladní kosmickou lodí Dragon soukromé společnosti SpaceX, sledovali ji i studenti, kteří si sami navrhli a připravili několik experimentů pro mezinárodní vesmírnou stanici.

Díky nim dopravila loď Dragon na ISS skleněné kuličky, brokolici, červy, mléčné zuby nebo sliny. Studenti ze čtyř kontinentů připravovali experimenty pod vedením iniciativy DreamUp, jejímž mottem je: „přinést vesmír do školních učeben a učebny do vesmíru.“

Mléčný zub a sliny studentů na oběžné dráze

Odborníci si chválí projekty studentů, které jsou podle nich využitelné pro praktické aplikace a zároveň extrémně kreativní. Obzvláště unikátní je experiment týmu amerických studentů, kteří se na něm podíleli v rámci programu SSEP (Student Spaceflight Experiments Program).

TIP: Nákladní loď Dragon vynesla k ISS radioaktivní plísně z Černobylu

Tento experiment zjišťuje, jak se mléčné zuby rozkládají ve slinách v prostředí mikrogravitace. Studenti použili reálný mléčný zub, který uchovával matka jednoho ze studentů. Zároveň potřebovali dostatečné množství slin, což zařídil úctyhodným výkonem student, který po dobu 20 minut plival do nádobky.

Jak to v podobných případech bývá obvyklé, astronauté na palubě ISS uskuteční studentské experimenty v prostředí mikrogravitace, zatímco sami studenti provedou navlas stejné experimenty na Zemi. Po návratu z oběžné dráhy pak porovnají získaná data.

• Zdroj fotografií: Kim Shiflett/NASA