Nákladní loď Dragon vynesla k ISS radioaktivní plísně z Černobylu

20.07.2016 - Stanislav Mihulka

Vědci budou na oběžné dráze studovat radioaktivní houby z uzavřené zóny v Černobylu

Společnost SpaceX opět vyslala nákladní loď Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici ISS a první stupeň nosné rakety úspěšně přistál. Je to pochopitelně velký úspěch, ale zároveň už také trochu rutina, takže se pozornost médií byla tentokrát více upřena na samotný náklad lodi.

Zásobovací loď Dragon SpaceX vynesla k ISS 2 270 kilogramů nákladu. Jde o zásoby pro posádku, nové přístroje a vybavení pro celou řadu vědeckých experimentů na palubě stanice. Významnou součástí nákladu je i dokovací adaptér IDA-2, který bude připojen k modulu Harmony.

Plísně z Černobylu

Největší zájem ale vyvolaly houby z uzavřené zóny Černobylské jaderné elektrárny, které nejen přežívají v místech s vysokou radiací, ale dokonce rostou směrem k zdrojům radiace. Využívají totiž radiaci ke své obživě, což pro vědce mimořádně zajímavé. Růst organismů s podporou radioaktivity by bylo možné využít například pro pěstování plodin pro astronauty při dlouhodobém pobytu ve vesmíru nebo na cizích planetách.

TIP: Kosmická loď Dragon se vrátila z ISS na Zemi. Přivezla cenný náklad

Ne, že by astronauti jedli přímo radioaktivní houby, ale vědci by rádi využili ekologické triky těchto hub v nových aplikacích. Posádka ISS teď bude pěstovat 8 druhů hub z Černobylu po dobu 2 týdnů a stejně budou postupovat i vědci na Zemi. Až se černobylské houby vrátí zpátky na Zem, badatelé je srovnají s těmi pěstovanými v pozemských laboratořích. Srovnání slibuje zajímavé informace.

IFL Science, Motherboard