Čs. letecká síla: Za první republiky jsme patřili ke vzdušným velmocem

13.06.2019 - Vratislav Vyhlídka

Piloti se u nás v meziválečném období těšili značné oblibě a letouny naší výroby patřily ke světové špičce

<p>Avia B-534 byl československý jednomotorový stíhací dvouplošník z období mezi světovými válkami. Velkou popularitu si získal díky úspěchům československých letců na letecké soutěži v Curychu roku 1937.</p>

Avia B-534 byl československý jednomotorový stíhací dvouplošník z období mezi světovými válkami. Velkou popularitu si získal díky úspěchům československých letců na letecké soutěži v Curychu roku 1937.


Reklama

Během bojů nacistické Luftwaffe s britskou RAF ztratila letecká válka svoji „rytířskost“. Gentlemanství z oblaků vymizelo. Vítězství a přežití si mohl zajistit jen ten nejchytřejší, nejsilnější a s největším vědeckým i průmyslovým potenciálem. Československo tehdy disponovalo řadou úspěšných modelů, které ale v boji s Německem nestihlo využít. Některé se však prosadily v zahraničí.

Konstrukční špička

Nejúspěšnější československou konstrukcí byla zřejmě Avia B-534. Její vznik spadá do roku 1932. Na svou dobu šlo o silně nadprůměrné letadlo, na němž naši letci získali mnohá ocenění na mezinárodních soutěžích. Bohužel úspěch s dvojplošníkem byl zároveň prokletím československých konstruktérů, kteří „usnuli na vavřínech“ a nezachytili včas nástup rychlých jednoplošníků se zatahovacím podvozkem. Za mnichovské krize byla Avia B-534 už zastaralá a nemohla by se měřit s německými Messerschmitty

Elegantní Avia B-35, jednoplošník s pevným podvozkem, jenž se již mohl měřit s Messerschmittem Bf-109, přišel pak už pozdě. Prototyp byl zalétán za mobilizace v září 1938. Ještě rychlejší stíhačka Avia B-135, tentokrát vybavena zatahovacím podvozkem, již vznikla přímo pod dozorem okupantů v létě 1939. Vyrobeno bylo jen 12 kusů a Němci je povolili prodat Bulharům. 

TIP: Messerschmitt Bf 109: Nadčasová stíhačka a nebezpečný protivník

V řadách španělského republikánského letectva bojovaly i naše stíhací stroje. Československý Letov Š-231, který zůstal ve stínu Avie B-534, se dostal do Španělska reexportem přes Estonsko. Těchto 24 dvojplošníků sloužilo krátce v našem letectvu, ale vojenská správa uvítala možnost jejich prodeje španělské republice. Na Iberský poloostrov se několik kusů dostalo lodí. Po jejich urychleném smontování bez návodu však došlo k několika vážným nehodám. Několik strojů bylo zničeno nacionalisty ve vzduchu i na zemi, tři přestály válku a sloužily jako cvičné.

  • Zdroj textu:

    Živá historie

  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda
Zajímavosti

Současný prototyp zpracuje 100 kg plastů za hodinu a vyrobí z nich 100 litrů ropy. V rafinerii následně ze syntetické ropy vznikají benzin, nafta a polymery.

Zajímavosti
Historie

Snímek malé části oblohy zachycuje několik tisíc galaxií

Vesmír

Pocházejí zabavené sloní kly z nedávno uloveného zvířete? Na to dá odpověď metoda zjišťující množství radiouhlíku v dané tkáni.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907