Curiosity vs. Mars 2020 Rover: NASA ukázala vytuněnou verzi nového roveru

Přibližně za dva a půl roku by měla odstartovat nová etapa průzkumu Marsu. Na povrch rudé planety se má vydat následovník roverů Opportunity a Curiosity

29.11.2017 - Martin Reichman

Nový rover – prozatím označovaný jako Mars 2020 Rover, bude konstrukčně vycházet z osvědčeného modelu svého předchůdce – roveru Curiosity, který k Marsu zamířil před šesti lety a dodnes spolehlivě funguje. Podle vědců z JPL přibližně 85 % konstrukce roveru Mars 2020 vychází z předchozí verze. Navíc ovšem ponese hned šest kamer a sedm nových vědeckých přístrojů.

Nové nástroje, nové možnosti

Obdobně jako Curiosity bude i nový rover vybavený vrtákem. Novinkou je ale možnost ukládání odebraných vzorků. Ty mají být připravené do doby, než je některá z budoucích pilotovaných misí bude schopná dopravit na Zemi.

Vedle mechanických vylepšení má být nový rover vyzbrojený mimořádně přesným rentgenovým spektrometrem, ultrafialovým laserem a radarem, který bude schopný proniknout až 10 metrů pod povrch rudé planety. Velkou novinku má být i vizuální navigace, která by měla roveru umožnit cesty i do hůře dostupných míst, kterým se museli jeho předchůdci vyhnout.

Hlavním úkolem roveru Mars 2020 má být pátrání po známkách života. Tentokrát se vědci chtějí zaměřit na oblasti, kde podle jejich zjištění tekla před 3,5 milionem let voda.

NASA/JPL-Caltech