Dalekohled Jamese Webba objevil dvojici kandidátů na doposud nejvzdálenější galaxie

22.07.2022 - Martin Reichman

Pouhý týden poté, co NASA zveřejnila první snímky z Webbova teleskopu, přichází tým JWST s dvojicí mimořádně vzdálených galaxií. Jedna z nich zřejmě existovala již 300 milionů let po Velkém třesku

<p>Kvůli rozpínání vesmíru je galaxie GLASS-z13 nyní vzdálena asi 33 miliard světelných let. <em>(foto: NASA/CSA/ESA/STScI, </em><em>Rohan Naidu, </em><em>Pascal Oesch, T. Treu, GLASS-JWST, CC BY 4.0)</em></p>

Kvůli rozpínání vesmíru je galaxie GLASS-z13 nyní vzdálena asi 33 miliard světelných let. (foto: NASA/CSA/ESA/STScI, Rohan Naidu, Pascal Oesch, T. Treu, GLASS-JWST, CC BY 4.0)

Součástí mise vesmírného dalekohledu Jamese Webba je i projekt nazvaný Grism Lens-Amplified Survey from Space neboli GLASS. V rámci tohoto programu vědci pozorují masivní kupu galaxií Abell 2744, která díky své obří hmotnosti funguje jako gravitační čočka

Právě ohyb světla gravitací Abell 2744 přinesl vědcům nečekaný objev – dvojici galaxií pojmenovaných GLASS-z11 a GLASS-z13. Číslice v názvu objevených galaxií vyjadřuje hodnotu tzv. rudého posuvu, který ukazuje vzdálenost objektu od pozorovatele. V případě rudého posuvu s hodnotou 13 to značí, že zmíněnou galaxii pozorujeme v době před 13,4 miliardy let, tedy pouhých 300 milionů let po Velkém třesku. Je tedy asi o sto milionů let starší než cokoli, co astronomové mohli sledovat doposud.

JWST otřásá astronomickými rekordy

„Astronomické rekordy se už hroutí a další se otřásají,“ napsal v reakci na objev na Twitteru vedoucí výzkumu NASA Thomas Zurbuchen. Přestože publikovaná data vypadají velmi slibně, na jásot je zatím brzy – zpráva o objevu zatím neprošla recenzním řízením a hodnotu rudého posuvu zaznamenal JWST „pouze“ prostřednictvím svého snímače NIRCam, který slouží pouze k orientačnímu měření barevného spektra. Dalekohled ale nese i spektrometr NIRSpec, který je schopný tato prvotní zjištění potvrdit, nebo je případně upřesnit či vyvrátit.

TIP: Dechberoucí várka snímků z dalekohledu Jamese Webba

GLASS-z11 a GLASS-z13 jsou ve srovnání s Mléčnou dráhou velmi skrovné galaxie. Zatímco naše domovská galaxie má v průměru asi 100 000 světelných let a obsahuje přibližně 200 miliard hvězd, GLASS-z11 a GLASS-z13 měří mezi 3 000 a 4 500 světelnými roky a obsahují hvězdy s celkovou hmotností odpovídající asi miliardě Sluncí.