Dark Energy Camera pořídila velkolepý portrét galaxie Centaurus A

06.09.2021 - Stanislav Mihulka

Výkonná kamera observatoře na Cerro Tololo pořídila velkolepý snímek atraktivní galaxie v souhvězdí Kentaura...

<p>Centrální část galaxie Centaurus A na novém snímku</p>

Centrální část galaxie Centaurus A na novém snímku

Pozoruhodná galaxie Centaurus A je jednou z nejbližších gigantických eliptických galaxií. Někdy se též označuje jako čočková galaxie. Díky své relativní blízkosti a velké jasnosti je jedním z nejlépe prozkoumaných objektů tohoto typu na jižní obloze. Od svého objevu v roce 1826 byla galaxie studována nejrůznějšími teleskopy a přístroji. Mimo jiné jsme zjistili, že její centrální supermasivní černá díra pohání velkolepý výtrysk hmoty, díky němuž je Centaurus A jedním z nejvýraznějších rádiových zdrojů na obloze.

Astronomové nedávno získali spektakulární portrét galaxie Centaurus A se zařízením Dark Energy Camera (DECam), které je nainstalované na teleskopu Víctor M. Blanco 4-meter Telescope chilské observatoře Cerro Tololo Inter-American Observatory. Monika Soraisam z americké University of Illinois, Urbana-Champaign, a její kolegové tento snímek pořídili jako součást dlouhodobého projektu, v němž pátrají po zajímavých objektech v galaxiích jižní oblohy.

Galaxie protkaná prachem

Na snímku galaxie, vzdálené od nás asi 12 milionů světelných let, je patrná záře jejích nesčetných hvězd, kterou protínají temná vlákna kosmického prachu a plynu. Ta jsou zodpovědná za výjimečné vzezření galaxie Centaurus A. Vznikla při dávné galaktické srážce s menší spirální galaxií a dnes se v nich rodí mnoho nových hvězd.

TIP: Umírající galaxie: NGC 1947 ze souhvězdí Mečouna přišla o většinu plynu a prachu

Dark Energy Camera je jednou z nejvýkonnějších širokoúhlých CCD kamer na světě. Vznikla pro účely projektu Dark Energy Survey, který zahrnoval rozmanitý pozorování objektů ve vzdáleném vesmíru v souvislosti s výzkumem temné energie. Tento projekt probíhal v letech 2013 až 2019. Od jeho ukončení se Dark Energy Camera uplatňuje v řadě dalších výzkumných projektů.