Děsí vás matematika? Možná by vám s ní mohl pomoci jemný elektrický impulz
Jemné elektrické impulzy do mozku mohou výrazně zlepšit matematické schopnosti a nabízejí nový pohled na to, jak funguje lidská inteligence i jak by mohla vypadat budoucnost učení.
Nová studie publikovaná v prestižním časopise PLOS Biology přináší pozoruhodné zjištění: mírná elektrická stimulace mozku může výrazně zlepšit aritmetické schopnosti. Kromě toho výzkum nastiňuje, jak přesně v mozku vzniká matematické myšlení – a naznačuje i cestu, jak by šlo vzdělávání v budoucnu „vylepšit“.
Elektrická pomoc pro pomalejší hlavy
Vědci pod vedením neurovědce Roie Cohena Kadoshe z britské Univerzity v Surrey zkoumali 72 studentů Oxfordské univerzity. Pomocí mozkových skenů zjišťovali, jak jsou propojeny tři důležité oblasti mozku. Ukázalo se, že silnější spojení mezi dorzolaterální prefrontální kůrou (odpovědnou za exekutivní funkce) a zadní parietální kůrou (klíčovou pro paměť) má vliv na lepší výkony při řešení matematických úkolů.
V další fázi vědci nasadili účastníkům na hlavu elektrody a aplikovali nebolestivou stimulaci pomocí tzv. transkraniální náhodné šumové stimulace (tRNS). A výsledek? Ti, kdo v matematice zaostávali, se zlepšili o 25–29 procent.
Zlepšení podle týmu nastává díky stimulací zvýšené vzrušivosti neuronů a změnou hladiny neurotransmiteru GABA, který obvykle tlumí přehnanou mozkovou aktivitu. Stimulace tak částečně „napraví“ slabší propojení mezi klíčovými oblastmi mozku.
Povolený doping
Zatímco „slabším“ studentům umožnila stimulace dohnat nebo i překonat jejich přirozeně nadané vrstevníky, pro ty, kteří již před elektrickou stimulací podávali výborné výkony, žádné zlepšení nepřinesla.
Cohen Kadosh zdůrazňuje, že ačkoliv jsou výsledky slibné, technologie rozhodně není připravená pro domácí experimentování. „Jestli se naše výzkumy potvrdí i mimo laboratoř, můžeme pomoci lidem splnit jejich sny a otevřít jim dveře, které by pro ně jinak nejspíš zůstaly zavřené,“ prorokuje neurovědec.