Dinosauří vychytávka: Tyrannosaurus rex měl v hlavě vlastní klimatizaci

Slavný predátor konce křídy používal výkonnou klimatizaci ve své lebce

09.09.2019 - Stanislav Mihulka

Tyrannosaurus rex je jedním z nejznámějších a intenzivně prozkoumaných dinosaurů. Tento impozantní vrcholový predátor ze samotného konce křídy a celých druhohor dosahoval výšky i přes 12 metrů a váhy 14 tun. Jak se ale zdá, stále skrývá celou řadu tajemství, která vědci postupně odhalují.

Jednou z takových záhad je i to, jak vlastně T. rex reguloval svoji tělesnou teplotu. Původně se myslelo, že dinosauři byli plazi, a že tudíž byli studenokrevní. Postupně se ale ukazuje, že dinosauři měli mnohem blíže k ptákům, než k plazům. Podle řady odborníků to znamená, že dinosauři byli teplokrevní. Definitivní důkaz ale zatím stále chybí. V případě T. rexe je ale zřejmé, že si jejich velká těla nějak musela regulovat tělesnou teplotu, aby vůbec mohli fungovat.

TIP: Hrozivý rekord: Tyrannosaurus rex měl doopravdy drtivý stisk čelistí

Američtí vědci nedávno přišli na to, že T. rex měl pozoruhodný vynález, který zřejmě fungoval jako jeho vnitřní termostat. Král dinosaurů měl v lebce dva velké otvory. Cévy, které těmito otvory procházely, měly na starost klimatizaci těla T. rexe. Napovídá tomu i výzkum současných aligátorů a dalších podobných tvorů.