Hrozivý rekord: Tyrannosaurus rex měl doopravdy drtivý stisk čelistí

23.05.2017 - Stanislav Mihulka

Analýza fosilií ukázala jak silný stisk měl jeden z největších suchozemských predátorů všech dob

T. rex -<p>Skus T. rexe musel být děsivý</p>
T. rex -

Skus T. rexe musel být děsivý

Tyrannosaurus rex, čili v překladu „tyranský královský ještěr“, si svůj titul zaslouží. Alespoň pokud jde o stisk jeho čelistí. Vědci nedávno znovu analyzovali fosilní pozůstatky tyranosaurů a zjistili, že měli jeden z nejsilnějších stisků čelistí v historii suchozemských zvířat.

TIP: Nové důkazy o zuřivých rvačkách a kanibalismu mezi tyranosaury

T. rex měl velmi pevnou a robustní lebku. Na ni se upínaly nápadně mohutné čelistní svaly, s nimiž dinosaurus mohl vyvinout sílu asi 35 tisíc newtonů. To odpovídá působení hmotnosti 3,6 tuny. Když se zahryzne člověk, tak při tom vytvoří sílu tak asi 890 newtonů, tedy zhruba čtyřicetkrát slabší než T. rex.

Pokud se motivovaný T. rex zakousl vší silou, mohl na svých zubech vyvinout tlak asi 30,3 tuny na centimetr čtvereční. Můžeme být jenom rádi, že tohle tyranosauři dělali na konci období křídy, tedy asi před 65 miliony let.

Florida State University, Scientific Records