Divoká kachna ze souhvězdí Štítu odhaluje tajemství otevřených hvězdokup

13.11.2018 - Stanislav Mihulka

Hvězdokupa Divoká kachna prozradila, jak je to se stářím hvězd hvězdokup

<p>Otevřená hvězdokupa Divoká kachna</p>

Otevřená hvězdokupa Divoká kachna

Divoká kachna, nebo také Messier 11, je otevřená hvězdokupa ze souhvězdí Štítu. Své jméno získala podle toho, že se jasnější hvězdy hvězdokupy v dalekohledu jeví jako letící hejna kachen, anebo, z jiného úhlu, připomíná plovoucí kachnu. Hvězdokupa je od nás vzdálená asi 6 120 světelných let a neustále se od nás vzdaluje. Její stáří odborníci odhadují na asi 250 milionů let.

Divoká kachna je jednou z nejbohatších otevřených hvězdokup a obsahuje přibližně 2 900 hvězd. Nedávno pomohla astronomům vyřešit jednu letitou záhadu, která se týká otevřených hvězdokup. Až doposud se totiž vědci nemohli shodnout, jestli otevřené hvězdokupy obsahují jednu generaci hvězd anebo hvězdy více různých generací.

Stáří hvězd Divoké kachny

Právě hvězdokupa Divoká kachna je jednou z těch, jejichž struktura vypovídá ve prospěch teorie, podle které jsou v otevřených hvězdokupách hvězdy více generací. Stejně jasné hvězdy Divoké kachny září různými barvami, což naznačuje, že jsou různě staré

TIP: Nově objevená skupina dusíkových hvězd osvětluje historii kulových hvězdokup

Beomdu Lim z jihokorejské univerzity Kyung Hee University společně s týmem spolupracovníků pozorovali Divokou kachnu teleskopem MMT (Multiple Mirror Telescope) observatoře Fred Lawrence Whipple Observatory na hoře Mount Hopkins v Arizoně.

Detailním výzkumem se jim povedlo zjistit, že hvězdy této hvězdokupy jenom vypadají, že jsou různé staré. A je to kvůli jejich rotaci. Hvězdy Divoké kachny totiž z nějakého důvodu rotují velmi odlišnými rychlostmi. Rychlá rotace je přitom pro hvězdu něco jako elixír mládí, protože účinně míchá hvězdným palivem, tedy vodíkem. Rychle rotující hvězdy proto v dalekohledu na první pohled vypadají výrazně mladší, než ve skutečnosti jsou.

University of Arizona, Nature Astronomy