Nově objevená skupina dusíkových hvězd osvětluje historii kulových hvězdokup

29.11.2016 - Stanislav Mihulka

Staré hvězdy v centru Mléčné dráhy zřejmě pocházejí z dávných hvězdokup

Dusíkové hvězdy -<p>Nově objevené hvězdy bohaté na dusík z centra Mléčné dráhy </p>
Dusíkové hvězdy -

Nově objevené hvězdy bohaté na dusík z centra Mléčné dráhy

Astronomové Liverpool John Moores University objevili zbrusu novou skupinu hvězd, které se nacházejí v centru Mléčné dráhy. Jejich objev přispěl k pochopení zajímavé historie kulových hvězdokup a jejich podílu na formování samotné Mléčné dráhy.

K objevu došlo v rámci projektu APOGEE (Apache Point Observatory Galactic Evolution Experiment), který se zaměřuje na pozorování stovek tisíců hvězd Mléčné dráhy v infračervené oblasti spektra.

Dusíkové hvězdy vznikly ve hvězdokupách

Badatelé zjistili, že celá řada hvězd v oblasti centra Mléčné dráhy se svým chemickým složením výrazně odlišuje od hvězd v jejich okolí. Je pro ně charakteristický vysoký obsah dusíku.

Vedoucí výzkumného týmu Ricardo Schiavon a jeho kolegové se domnívají, že dusíkové hvězdy jsou pozůstatkem rozpadu kulových hvězdokup během bouřlivého mládí Mléčné dráhy. V té době v Mléčné dráze zřejmě existovalo asi 10 krát více kulových hvězdokup než dnes.

TIP: Jak hvězdokupa z trpasličí galaxie zlikvidovala kandidáty na temnou hmotu?

Pokud mají Schiavon a spol. pravdu, tak zřejmě podstatná část starých hvězd v oblasti centra Mléčné dráhy vlastně původně pochází z kulových hvězdokup, zničených během rané historie naší Galaxie.

Liverpool John Moores University