Do vesmíru míří první čínský tchajkonaut

15 . 10 . 2003

15. října 2003 vyslal Čína vyslala do vesmíru svého prvního kosmonauta. Do vesmíru Jang Li-wej odstartoval v 9:00 pekingského času na palubě kosmické lodi Šen-čou 5, nesené raketou Dlouhý pochod 2F, z kosmodromu Ťiou-čchüan v provincii Kan-su. Start, kterému byl osobně přítomen čínský prezident Chu Ťin-tchao, byl předem oznámen, avšak z obavy před případným selháním nebyl vysílán televizí v přímém přenosu.

TIP: 10 kosmonautů, kteří změnili dějiny

Let proběhl zcela bez závad. Kosmonaut během něj poobědval, promluvil s ministrem obrany. Televize vysílala záběry Janga, jak v kabině kosmické lodi ukazuje vlaječky ČLR a OSN a zdraví obyvatele celého světa, kolegy kosmonauty z Expedice 7 na Mezinárodní vesmírné stanici, občany Číny včetně Hongkongu a Macaa, obyvatele Tchaj-wanu i Číňany v zahraničí. Pohovořil také s manželkou a synem.

Po 14 obězích Země, ve výšce 331 až 338 km, návratový modul 16. října ve 22:23 UTC úspěšně přistál v plánované oblasti ve stepích Vnitřního Mongolska 4,8 km od plánovaného místa. Let trval 21 hodin a 23 minut.