Ve vesmíru se našel chlormetan: Je to dobrá nebo špatná zpráva?

Naděje na vhodný indikátor života klesají. Radioteleskop ALMA a sonda Rosetta detekovali ve vesmíru chlormetan

05.10.2017 - Stanislav Mihulka

Chlormetan nebo též methylchlorid je nejjednodušší a také nejhojnější chlorovaný uhlovodík na Zemi. Velké množství chlormetanu vzniká přirozenou cestou, především v oceánu. Produkují ho i některé organismy. Také se vyrábí průmyslově, dříve pro použití jako chladivo, dnes hlavně pro výrobu silikonových polymerů.

Edith Fayolle z centra Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics a její kolegové nedávno překvapivě objevili chlormetan ve vesmíru. Našli ho ve hvězdné porodnici, u protohvězdy IRAS 16293-2422, vzdálené asi 400 světelných let, a pak také mnohem blíž, u proslulé komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Ve hvězdné porodnici vypátrala chlormetan soustava radioteleskopů ALMA v Chile, u komety ho našla sonda Rosetta.

Halogenovaný uhlovodík ve vesmíru

Pro astrochemiky je to dobrá, přímo skvělá zpráva. Ještě nikdy neviděli halogenované uhlovodíky v takových prostředích. Teď je jasné, že podobné látky mohou vznikat spontánně ve vesmíru, a že se podílejí na chemických procesech, které doprovázejí vznik hvězd i planet.

TIP: Molekulární mračno Sagittarius B2 je smrdutou chemickou laboratoří

A to je zároveň špatná zpráva pro astrobiology. Někteří odborníci totiž doufali, že bychom mohli chlormetan použít jako indikátor přítomnosti života na cizích planetách. Očividně se spletli.

NRAO, Nature Astronomy