Dostaveníčko s vládcem bohů: Sonda Juno zítra vstoupí na oběžnou dráhu Jupitera

04.07.2016 - Stanislav Mihulka

Sonda Juno zítra vstoupí na polární oběžnou dráhu Jupitera. Cílem je intenzivní výzkum jeho atmosféry, magnetického pole a polárních září

Juno byla sestrou a zároveň manželkou vládce bohů Jova, tedy nejvyšší bohyně starověkého Říma. Je to ale také sonda NASA, která v rámci programu středně drahých vědeckých vesmírných misí New Frontiers, míří prozkoumat Jupiter.

Mise Juno odstartovala z mysu Canaveral 5. srpna 2011, kdy ji do vesmíru vynesla nosná raketa Atlas V 551. Pokud se na poslední chvíli nestane něco neočekávaného, tak v úterý 5. července 2016, krátce po páté hodině ranní (našeho času), vstoupí sonda Juno na polární oběžnou dráhu Jupitera. U plynného obra by sonda měla absolvovat celkem 37 oběhů.

Gravitačním prakem k Jupiteru

Sonda má celkem urazit zhruba 2,8 miliardy kilometrů. Během své cesty sonda využila gravitační prak – manévr, při němž v říjnu 2013 prolétla kolem Země a získala tak rychlost pro let k Jupiteru.

Juno má na palubě několik vědeckých zařízení, včetně mikrovlnného radiometru (MWR), zařízení pro mapování polárních září Jupiteru (JIRAM), detektoru energetických částic Jupiteru (JEDI) či detektoru rádiových vln a vln v plazmatu (Waves).

TIP: Sonda Juno se blíží k Jupiteru: K cíli má dorazit za měsíc

Stěžejním cílem mise Juno je prozkoumat vznik a vývoj planety Jupiter, a přispět tím k pochopení historie Sluneční soustavy. Konkrétně bude Juno zjišťovat obsah vody v atmosféře plynného obra, což je významné pro ověření teorií o vzniku planet. Rovněž bude detailně a do hloubky sledovat atmosféru Jupiteru, její složení, teplotu, pohyb oblaků a další parametry. Prozkoumá také magnetické a gravitační pole Jupiteru, z čehož bude možné odvodit vnitřní strukturu planety, a také prostuduje polární záře na pólech plynného obra.

• Zdroj fotografií: NASA / JPL