Druhohorní pták Falcatakely z Madagaskaru měl zobák jako tukan

Vzácný nález z konce křídy přinesl pěkně zachovalou fosilii zvláštního enantiornitida

27.11.2020 - Stanislav Mihulka

Ptáci se objevili během druhohor, jako jedna ze skupin dinosaurů. Jejich fosilie jsou ale vzácné, protože mívají velmi lehké a křehké kosti. Zachovalé fosilie ptačí lebky jsou ještě mnohem vzácnější. Když se ale takový nález povede, tak přinese spoustu cenných informací o životě dávných ptáků i o jejich evoluci.

Právě takovým nálezem se nedávno stal objev jediné fosilie s téměř kompletně zachovalou lebkou, která patřila ptákovi ze skupiny enantiornitidů. Pochází z formace Maevarano ze severozápadního Madagaskaru. Na samotném konci období křídy a celých druhohor tam panovalo výrazně sezónní prostředí, kde se střídala suchá a vlhká období.

TIP: „Netopýří“ dinosauři byli slepou uličkou v evoluci ptačího letu

Nově objevený pták dostal jméno Falcatakely forsterae, které kombinuje výrazy z latiny a malgaštiny, kterou se mluví na Madagaskaru a okolních ostrovech. Dosahoval velikosti havrana a zřejmě obýval pláně, které se v průběhu roku měnily z bažinaté krajiny na vyprahlou polopoušť.

Paleontologové prozkoumali výborně zachovalou lebku falkatelyho pomocí mikropočítačové tomografie s vysokým rozlišením. Zjistili, že pod nápadným zobákem, kterým připomínal dnešní tukany, se skrývá unikátní stavba lebky, kterou se falkately lišil od ostatních ptačích i neptačích dinosaurů. Madagaskar byl v té době izolovaným ostrovem, kde žila řad zvláštních živočichů, jako například ohromná žába Beelzebufo.