„Netopýří“ dinosauři byli slepou uličkou v evoluci ptačího letu

26.10.2020 - Stanislav Mihulka

Ptákosauři s netopýřími křídly „létali“ tak špatně, že to připomínalo spíše řízený pád

<p>Křídla ambopteryxe připomínají netopýří. A nebyla moc funkční</p>

Křídla ambopteryxe připomínají netopýří. A nebyla moc funkční

Zhruba před 160 miliony let, tedy na sklonku období jury, žili v dnešní Číně nedávno objevení malí dinosauři rodů Yi a Ambopteryx. Šlo o skanzoriopterygidy, tedy dinosaury z čeledi Scansoriopterygidae  drobné opeřené dravce, podobné a blízce příbuzné ptákům. Paleontologové jim přezdívají „ptákosauři“, protože jejich fosilie představují fascinující směs ptačích a neptačích znaků.

Odborníci si nejprve mysleli, že tito ptákosauři jsou průkopníky v létání na evoluční cestě k ptákům. Thomas Dececchi z americké Mount Marty University a jeho kolegové ale zjistili, že to byl nejspíš omyl. Vědci analyzovali strukturu křídel a lebek těchto zvláštních minidinosaurů a přišli na to, že yiové a ambopteryxové nejspíš jen plachtili ze stromu na strom, když tam sbírali hmyz, semena a další drobnou stravu.

TIP: Nově objevený malý opeřený dinosaurus Ambopteryx měl křídla jako netopýr

Když vědci odhadli váhu těchto dinosaurů, velkých zhruba jako dnešní holubi a množství jejich svalů, ukázalo se, že rozhodně nemohli létat. Vlastně nemohli ani pořádně plachtit. Jejich pohyb mezi stromy byl spíše řízeným pádem. Vše nasvědčuje tomu, že tento způsob letu nebyl příliš úspěšný. Ptákosauři záhy zmizeli z historie a zanechali po sobě jen své fosilie.

Gabriel Ugueto